TalkPool AG investerar ytterligare i intressebolaget TalkPool AB

TalkPool AG investerar i intressebolaget TalkPool AB i samband med en nyemission i TalkPool AB. Samtidigt förvärvar TalkPool AB majoriteten av aktierna i det asiatiska produktbolaget On Yield Inc Ltd för att stärka TalkPools möjlighet att utveckla kundanpassade IoT-lösningar.

TalkPool AG har, som tidigare kommunicerats, en global verksamhet som bygger på två delar; tjänsteleveranser inom området telekommunikationsnät samt lösningar inom IoT.

I samband med TalkPool ABs nyemission investerar TalkPool AG ytterligare 1 miljon kronor i företaget och ökar sin satsning inom IoT. TalkPool AB förvärvar i samband med denna transaktion även On Yield Inc Ltd som utvecklar programvara och produkter som TalkPool använder i sina IoT-lösningar.

Nyemissionslikviden i Talkpool AB ska användas till vidareutveckling av sensorer, programvaror och helhetslösningar samt kompetensutveckling och nyanställningar inom IoT-området. Därutöver startar Talkpool AB ett nytt leasingbolag för ”IoT as a service”.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Strömstedt, VD TalkPool, erik.stromstedt@talkpool.com

TalkPool bygger, underhåller och förbättrar telekommunikationsnät globalt. Genom sin banbrytande tekniska kompetens, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell, erbjuder TalkPool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster på kort varsel oavsett plats. Dessutom är TalkPool ett av få företag med faktiska lösningar och avtal på plats i den spännande IoT-marknaden. Remium Nordic AB är TalkPool Certified Advisor.