Talkpool delårsrapport januari-juni 2017

1 APR – 30 JUN, 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 3 441 tusen euro (2 653), en ökning med 29,7 procent
  • EBITDA på 86 tusen euro (-9) och en EBITDA-marginal på 2,5 procent (-0,3)
  • EBIT på 67 tusen euro (-20) och en rörelsemarginal på 2,0 procent (-0,8)
  • Resultat efter skatt på -116 tusen euro (84).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 158 tusen euro (51)

1 JAN – 30 JUN, 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 6 896 tusen euro (5 109), en ökning med 35,0 procent
  • EBITDA på -44 tusen euro (75) och EBITDA-marginal på -0,6 procent (1,5)
  • EBIT på -80 tusen euro (55) och rörelsemarginal -1,2 procent (1,1)
  • Resultat efter skatt på -305 tusen euro (-65).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 167 tusen euro (72)

HÄNDELSER APR-JUN, 2017

• Talkpool förvärvade LCC Pakistan med 1000 anställda och EBITDA på ca 1,5 miljoner euro
  • Talkpoolkoncernens EBITDA gick från en förlust på -130 tusen euro under det första kvartalet 2017 till en vinst på 86 tusen euro under andra kvartalet.
  • Talkpools förvärvsstrategi skördar framgångar när de nyförvärvade företagen Camouflage and Technetix bidrar signifikant till den positiva finansiella utvecklingen
  • Europeiska nätoperatörer som Deutsche Telekom, Belgacom, Vodafone och Orange blev det snabbast växande kundsegmentet för Talkpool
  • Talkpool blev en betrodd partner hos Deutsche Telekom för FTTH-projekt i östra Tyskland
  • Talkpools Mexiko-investeringar inom personaluthyrning, utbildning och verktyg gav resultat då företaget nådde ett nollresultat i juni
  • Talkpool AG och Sigren Engineering AG fick ett prestigefyllt uppdrag inom IoT för smarta fastigheter i Zürich
  • Talkpool och dess partners vann ett prestigefyllt IoT-projektet för miljöövervakning i Västsverige

VD-KOMMENTAR

Den positiva Q2-rapporten kommer inte som någon överraskning. Trenden med ökande intäkter, vinst och kassaflöde fortsätter. Talkpool redovisar en EBITDA-vinst (på 86 tusen euro) för första gången sedan vår börsnotering. De nyförvärvade företagen Camouflage and Technetix utvecklas väl samtidigt som vår organiska tillväxt fortsätter att utvecklas positivt.

Den positiva intäktstrenden fortsätter och många av våra marknader har utvecklats bra, med nya kontrakt och ökad orderingång. Förutom en positiv organisk tillväxt i vår verksamhet har de nyförvärvade företagen Camouflage and Technetix haft en bra utveckling under det andra kvartalet. Camouflage har nästan dubblat sina intäkter från första till andra kvartalet och mer än sexfaldigat sin vinst. Camouflage var i juni i slutförhandlingar om ett viktigt drift- och underhållskontrakt. Det är ett långsiktigt kontrakt, motsvarande det i Haiti, med återkommande order och intäkter som är viktiga för företagets finansiella stabilitet och tillväxt.

Technetix i Belgien fortsatte, i linje med inledningen på året, visa solida intäkter under det andra kvartalet och lyckades mer än dubbla resultatet jämfört med första kvartalet. Den positiva orderutvecklingen från europeiska nätoperatörer som Deutsche Telekom, Belgacom, Vodafone och Orange har fortsatt.

Tillväxt genom förvärv

Förvärvet av LCC i Pakistan, som har 1 000 anställda och EBITDA på cirka 1,5 miljoner euro det senaste året, är en betydande händelse i Talkpools historia och ett stort steg i företagets tillväxtutveckling. När vi konsoliderar LCC i koncernen kommer vi att dubbla våra intäkter, förbättra EBITDA-marginalen och nå ett positivt kassaflöde. Vi planerar att utveckla LCC Pakistan till vårt nav för Mellanöstern.

LCC-förvärvet accelererar TalkPools omvandling till ett lönsamt och snabbväxande företag som står på egna ben. Vi har nu uppnått det första steget i vår strategiska plan, och därmed fått den finansiella och operativa stabiliteten för att öka investeringarna i den växande industrin inom IoT (Internet of Things).

Tillväxt genom förvärv har visat sig lyckosamt med de två första förvärven av Technetix och Camouflage. Utöver det betydande finansiella bidraget tillför dessa förvärv också nya kunskaper, kundsegment och geografiska regioner till TalkPoolkoncernen. Dessa tilläggsvärden kommer att bli ännu tydligare när LCC Pakistan läggs till i gruppen. Därutöver stärker vi vår kompetens genom att analysera marknaden och olika förvärvsobjekt. Baserat på dessa framgångar fortsätter vi utveckla verksamheten inom nätverkstjänster och IoT grnom förvärv.

Organisk tillväxt i många regioner

Talkpool Mexiko hade en trög start under första kvartalet 2017 med begränsade projektaktiviteter till följd av en kombination av säsongsvariationer och Trump-effekten. Marknaden tog dock fart igen under andra kvartalet och investeringarna i personal, utbildning och verktyg började ge resultat.

Våra aktiviteter i Tyskland fortsatte också att öka under andra kvartalet. TalkPool är nu en etablerad leverantör av bredbandsnätverksdesign och projektledningstjänster till Deutsche Telekom i den stora statsstödda fiberutbyggnaden i Tyskland. Den federala regeringen i Tyskland planerar att rulla ut en gigabit-internettjänst över hela landet fram till 2025. Projektet på 100 miljarder euro kommer att fokusera på bandbredd, säkerhet och svarstider. Utvecklingen, inklusive virtual reality och IoT, kommer öka datavolymerna och skapa ett behov av mer bandbredd, pålitlig realtidstransmission och intelligenta nätverk.

Haiti och Tanzania fortsatte att leverera stabila och pålitliga intäkter och vinster och framtidsutsikterna är bra i båda länderna. Digicel i Karibien utfärdade en offertförfrågan för drift och underhåll i Haiti och andra stora marknader i regionen och Talkpool är mycket väl positionerat för att förlänga kontraktet för befintliga regioner och expandera till nya områden.

IoT

Talkpool AG och Sigren Engineering AG fick ett konstruktionsuppdrag inom IoT för smarta fastigheter i Zürich, Schweiz – fastigheter som huserar ett stort sökmotorföretag och andra framstående hyresgäster. Projektet anses strategiskt viktigt. Försäljningen av Talkpools IoT-baserade temperatur- och fuktighetssensorer fortsatte att utvecklas mycket bra och det nya partnersamarbetet med Avnet Silica kommer att bidra positivt till denna trend.

IoT-marknaden har inte utvecklats som förväntat och hittills har vi inte haft något större genombrott även om vi är väl positionerade på marknaden och har många bra kundrelationer och goda affärsmöjligheter. Vi kommer att fortsätta satsa på egen FoU och organisk tillväxt, särskilt inom de viktiga vertikalerna Smart Buildings och Environmental Supervision. Baserat på de framgångsrika förvärven inom nätverkstjänster anser vi att tillväxten genom förvärv är vägen framåt även inom IoT-området och Talkpool tittar på intressanta förvärvsobjekt.

Kontinuerliga effektiviseringar förbättrar lönsamheten

Talkpool lyckades generera en nettoomsättningstillväxt, från 2 653 tusen euro under andra kvartalet 2016 till    3 441 tusen euro under andra kvartalet 2017, vilket motsvarar en ökning med 29,7 procent. Ökningen förklaras huvudsakligen av förvärvet av Camouflage och Technetix, vilka bidrog med en nettoomsättning inom lönsamma nischer inom nätverkstjänster på cirka 752 tusen euro under andra kvartalet 2017. Dessutom fortsatte investeringarna i Mexiko och Tyskland att bära frukt och intäkterna fortsatte att öka stadigt under kvartalet.

Tack vare minskade försäljningskostnader ökade TalkPool bruttoresultatet med cirka 25 procent jämfört med första kvartalet 2017 och 49 procent jämfört med andra kvartalet 2016. De fokuserade och medvetna insatserna för att minska försäljnings- och administrationskostnaderna fortsatte att bära frukt under andra kvartalet. Trots att vi var mitt uppe i TalkPools största förvärv någonsin i Pakistan lyckades vi sänka dessa kostnader med ytterligare 6,5 procent under andra kvartalet jämfört med det första kvartalet.

EBITDA-resultatet för det andra kvartalet 2017 var positivt och uppgick till 86 tusen euro. Det kan jämföras med ett EBITDA-resultat på -129 tusen euro under första kvartalet. Detta förklaras främst av de lägre försäljnings- och administrationskostnader. De nyförvärvade bolagen Camouflage och Technetix uppnådde till och med bruttomarginaler på över 30 procent. De tidigare förlustbringande tillväxtmarknaderna Mexiko och Tyskland vände också till svarta siffror i slutet av det andra kvartalet. EBIT för koncernen under andra kvartalet uppgick till 67 tusen euro med en rörelsemarginal på 2,0 procent. Även om EBITDA-resultatet och kassaflödet var positivt under andra kvartalet, blev nettoresultatet negativt. Nettoförlusten uppgick till -116 tusen euro, främst på grund av ovanligt stora valutaförluster på våra kassa- och banktillgångar. Kassaflödet från den löpande verksamheten var positiv trots negativt nettoresultat för det andra kvartalet och det totala kassaflödet för andra kvartalet 2017 var positivt med 1 322 tusen euro, främst på grund av ökad upplåning.

Det tredje kvartalet har börjat bra, eftersom Camouflage vann det viktiga drift- och underhållskontraktet och TalkPool och dess partners har tilldelats ett prestigefyllt IoT-projekt för miljöövervakning i Västsverige – ett projekt där vi kommer att spela en framträdande roll.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Strömstedt, CEO
Telephone: +41 79 790 60 40
  erik.stromstedt@Talkpool.com
Hanna Rubensson, CFO
Telephone: +46 73 140 48 40
  hanna.rubensson@Talkpool.com

TalkPool bygger, underhåller och förbättrar telekommunikationsnät globalt. Genom sin banbrytande tekniska kompetens, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell, erbjuder TalkPool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster på kort varsel oavsett plats. Dessutom är TalkPool ett av få företag med faktiska lösningar och avtal på plats inom den spännande IoT-marknaden. Remium Nordic AB är TalkPools Certified Advisor.

Denna information är sådan information som Talkpool är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 augusti 2017 kl 13.30 CET.