• TalkPool AG/

TalkPool genomför en nyemission om 10 miljoner SEK för att göra förvärv och förbättra likviditeten i aktien

Denna information är sådan information som TalkPool är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 oktober 2016 kl 16.10 CET.

TalkPool har, med bemyndigande från årsstämman den 4 mars 2016, beslutat att genomföra en nyemission till summan av 10 miljoner kronor. Emissionen består av högst 222 222 B-aktier till priset av 45 per aktie. Emissionen riktas till allmänheten för att förbättra likviditeten i aktien och för att finansiera pågående förvärvsaktivitet.

TalkPool har beslutat att öka finansieringen av bolaget och att expandera sina tillväxtambitioner ytterligare, såväl organiskt som genom förvärv. Förvärvet av Camouflage B.V., som tillkännagavs den 29 september 2016 var ett exempel på TalkPool nuvarande förvärvsmöjligheter. Bolaget är för närvarande engagerad i andra långt gångna förhandlingar med förvärvskandidater inom både IoT och nätverkstjänster. En annan anledning till emissionen är att uppnå en bättre spridning av aktieägandet till nya ägargrupperna och uppnå en bättre likviditet i aktien till fördel för alla TalkPools aktieägare.

”Det stora intresset för teckning av aktier i börsnoteringen ger oss möjligheten att gå vidare med vår hängivna tillväxtstrategi. Vi fortsätter att utvärdera M&A-projekt på flera geografiska marknader för att identifiera och utvärdera potentiella förvärvskandidate inom både nätverkstjänster och IoT. Vi ser denna kompletterande nyemission som ytterligare ett steg i riktning mot vår vision - att vara den mest respekterade och framgångsrika teknologipartnern inom telekomtjänster och IoT”, säger Erik Strömstedt, VD för TalkPool.

Nyemissionen riktar sig till allmänheten, utan företrädesrätt för befintliga aktieägare. Erbjudandet består avhögst 222 222 B-aktier och minst 111 111 B-aktier. Vid maximalt utnyttjande erhåller bolaget 10 000 000 kronor. Priset i Erbjudandet har fastställts till 45 kronor per aktie. Erbjudandepriset innebär en rabatt på 10% jämfört med slutkursen per den 7 oktober eller 12% rabatt på det genomsnittliga aktiekursen under de senaste 20 handelsdagarna på Nasdaq First North. Ansökan sker genom Nordnet och kan göras fram till 23 oktober, 2016.

För ytterligare information, besök www.talkpool.com eller kontakta:
Erik Strömstedt, VD, tel: +41 79 790 60 40
Hanna Rubensson, CFO tel: +46 73 140 48 40

TalkPool bygger, underhåller och förbättrar telekommunikationsnät globalt. Genom sin banbrytande tekniska kompetens, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell, erbjuder TalkPool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster på kort varsel oavsett plats. Dessutom är TalkPool ett av få företag med faktiska lösningar och avtal på plats i den spännande IoT-marknaden. Remium Nordic AB är TalkPool Certified Advisor.