Talkpool och partners lanserar världens första smarta golvbrunn

Talkpool deltar i ett IoT-projekt för att utveckla inbyggda trådlösa vattenläckagesensorer integrerade med golvbrunnar. Lösning syftar till att reducera kostnaderna för vattenskador som uppgår till 5 miljarder årligen i Sverige, varav 3 miljarder utgörs av försäkringskostnader.

Den uppkopplade golvbrunnen kan minska kostnaderna genom att upptäcka potentiella skador tidigare. Projektet har för närvarande passerat testfasen, där hela golvsektioner har byggts upp med läckagesensorer, golvavlopp, tätskikt mm. Tester har genomförts för att upptäcka de vanligaste vattenskadorna med positiva resultat.

Samarbetet består av Talkpool med bakgrund i radioteknologi och expertis inom IoT som bidrar med sensorer och kommunikationstekniken. ”Talkpool har flera IoT-lösningar på marknaden som passar för storskaliga utbyggnader. Detta projekt ligger i linje med den strategin” kommenterar Stefan Lindgren Talkpools CTO "Användningen av IoT-sensorer har potential att skapa stora värden för organisationer som försäkringsbolag och fastighetsägare. Den smarta golvbrunnen är ett intressant komplement till våra befintliga lösningar för smarta byggnader. Talkpools trådlösa insamlingssystem fungerar över stora avstånd, vilket möjliggör kostnadseffektiv skalbarhet”.

Övriga utvecklingsområden hanteras av Talkpools partners i projektet. En av dem är en ledande tillverkare av produkter för badrum och kök, medan ett ledande företag inom besiktningstjänster samarbetar med projektet genom sin expertis inom skaderegleringen avseende vatten och fukt. Slutligen är ett av Sveriges största försäkringsbolag projektets initiativtagare och en organisation som potentiellt kan göra stora besparingar baserade på sensorlösningar. I genomsnitt kostar de vattenskador som adresseras av den här lösningen försäkringsbolag ca 70.000 kronor per fall. Den kostnaden förväntas kunna bli avsevärt reducerad.

Initiativet stöds också av Nordic IoT Networks pågående utbyggnaden av ett LoRa-nätverk i Sverige en teknologi som Talkpool insamlingssystem baseras på.

Efter pilotinstallationer i byggnader under Q1 kommer Talkpool och partners att industrialisera lösningen med sikte på en kommersiell lansering under 2019.

För mer information se kontakta:

Talkpool tillhandahåller IoT-lösningar och telekommunikationsnätverk globalt. Genom sin avancerade tekniska expertis, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell erbjuder Talkpool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster med kort varsel oavsett plats. Dessutom är Talkpool ett av få företag med faktiska lösningar och kontrakt på plats i den spännande IoT-marknaden. FNCA Sweden AB är Talkpools Certified Adviser. Läs mer på
www.talkpool.com.