TalkPool ökar orderingången från stora europeiska telekomoperatörer

Talkpool har under slutet av 2016 och början av 2017 fått ett genombrott hos flera europeiska nätoperatörer som Deutsche Telekom, Belgacom, Vodafone och Orange - och ordervolymerna har ökat snabbt under de första fyra månaderna 2017. Detta kundsegment, som inte genererade några intäkter under samma period förra året, är nu TalkPools snabbast växande kundgrupp och största tillväxtmöjlighet.

"TalkPools orderingång från kunder i Europa ökade under andra halvåret 2016 och har fortsatt att accelerera under de första fyra månaderna 2017, medan ordernivån från kunder i Afrika och Amerika har varit stabil. Europa genererade nästan en tredjedel av TalkPools totala order under de första fyra månaderna 2017, säger Erik Strömstedt, VD för Talkpool.

Under perioden januari till april 2017 utgjordes cirka 26 procent av Talkpools intäkter av uppdrag på den afrikanska marknaden, fördelat över många länder, medan 42 procent av de totala intäkterna hänför sig till Amerika och härstammar från endast två länder.

Ordervolymerna från Digicel i Karibien har varit oförändrade under många år men dess andel har minskat till 37 procent, en minskning från över 50 procent för ett år sedan, som följd av att affärerna från andra kunder växer. Orderingången från den kinesiska leverantören Huawei fortsätter att öka medan andelen ordrar från Ericsson, som TalkPool har en nära relation till, fortsätter att minska.

TalkPool fortsätter att få många IoT-order men ordervolymerna är fortfarande blygsamma.

Denna information är sådan information som TalkPool är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den
22 maj 2016 kl 08.30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Strömstedt, VD Talkpool, erik.stromstedt@talkpool.com

Andreas Lehmann, VD Sparkzone, andreas.lehmann@sparkzone.ch
Tel: +41 79 402 39 93, www.sparkzone.ch

TalkPool bygger, underhåller och förbättrar telekommunikationsnät globalt. Genom sin banbrytande tekniska kompetens, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell, erbjuder TalkPool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster på kort varsel oavsett plats. Dessutom är TalkPool ett av få företag med faktiska lösningar och avtal på plats i den spännande IoT-marknaden.
Remium Nordic AB är TalkPool Certified Advisor.