Talkpool vinner strategiskt IoT-kontrakt inom Smart Buildings tillsammans med Sigren

Talkpool AG och Sigren Engineering AG vinner IoT-kontrakt inom Smart Buildings för en fastighet i Zürich, Schweiz, med ett stort sökmotorföretag och andra viktiga företag som hyresgäster. Projektet bedöms som strategiskt viktigt. Ordervärdet är begränsat initialt men har goda möjligheter att utökas.

Sigren kommer att leverera smart building-lösningar för att hantera värme, belysning och solskydd. Sigren expanderar sina befintliga byggnadsautomationslösningar medan Talkpool tillhandahåller ny innovativ teknik som integreras med befintliga produkter och service-plattformar. Detta projekt utgör ett viktigt strategiskt steg mot att erbjuda molntjänster och radioteknologi för IoT ovanpå befintliga IT-lösningar. Detta gör det möjligt för hyresgästerna att minska energikostnaderna och samtidigt förbättra kontrollen av byggnader och bostäder.

Talkpool kommer att leverera en komplett end-to-end LoRa-baserad Internet of Things (IoT) lösning som omfattar olika typer av sensorer, en smart home gateway i varje lägenhet, IoT App-teknik samt molntjänster. Hyresgästerna kommer att kunna fjärrstyra persienner och belysning via en App som är integrerad i den befintliga användar-medieplattformen. En rad enheter kommer att anslutas via WLAN(WiFi), 3GPP (3G), LoRa och glasfiber. Projektet kännetecknas av en mycket hög grad av innovation och omfattar såväl nyutveckling som kundanpassning av hårdvara och mjukvara i befintliga produkter.

Intäkten per lägenhet är CHF 12.000 och det initiala avtalet omfattar 2 lägenheter.

För ytterligare information kontakta:

Erik Strömstedt, VD TalkPool, erik.stromstedt@talkpool.com, Tel: +41 81 250 2020

Om Sigren Engineering
Sigren Engineering är en stor schweizisk leverantör av automations- och processhanteringslösningar för byggnader, industrianläggningar, transport- och energiinfrastrukturer för banker, sjukhus, flygplatser och andra viktiga byggnader. Sigrens lösningar omfattar övervakning och kontroll av värme, ventilation, luftkonditionering, kylning, belysning, sanitet, energi och infrastruktur.

TalkPool bygger, underhåller och förbättrar telekommunikationsnät globalt. Genom sin banbrytande tekniska kompetens, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell, erbjuder TalkPool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster på kort varsel oavsett plats. Dessutom är TalkPool ett av få företag med faktiska lösningar och avtal på plats i den spännande IoT-marknaden. Remium Nordic AB är TalkPool Certified Advisor.