30 miljoner passagerare på tio år för Tallink Shuttle

Report this content

Tallink – det ledande rederiet på Östersjön, firar 10 år med Shuttle-fartygen på rutten Tallinn – Helsingfors. Under denna period har fartygen transporterat 30 miljoner passagerare mellan de två huvudstäderna och sträckan de färdats är motsvarande jordklotet runt – 40 gånger.
– I år firar vi ett symboliskt jubileum i sjötrafiken mellan Helsingfors och Tallinn: Det gör vi bland annat genom att introducera vårt nya höghastighetsfartyg Megastar som är det modernaste fartyget på Östersjön på rutten som är den mest trafikerade mellan två europeiska huvudstäder, säger Janek Stalmeister, styrelseordförande Tallink Grupp.

I april 2007 lanserade rederiet sitt första shuttlefartyg, som sedan dess trafikerat sträckan året runt, oavsett väder och vind. Förutom att ge passagerarna en ny reseupplevelse så har shuttlefartygen bidragit till att öka tillförlitligheten av sjötransporter samt länkat ihop de två huvudstäderna på ett helt nytt sätt.
– Shuttlefartyg med hög is- och stormtålighet har ökat förtroendet bland alla de resenärer som värdesätter tillförlitlighet i året runt-resor, säger Janek Stalmeister.

Tallink introducerade höghastighetsfartyget Star, som producerades av det finska varvet Aker Yards, på linjen Tallinn-Helsingfors i början av april 2007. Det andra fartyget, Superstar, introducerades på linjen i april 2008, och det nyaste fartyget Megastar, det modernaste på Östersjön som drivs av ett miljövänligare LNG-bränsle, togs i drift i januari i år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Jõgis-Laats, jan@hamburg.ee, +372 56 496 382