BURGER KING® finns ombord på Tallinks nya höghastighetsfartyg Megastar

Report this content

Här kommer glada nyheter för alla som gillar att kryssa och äta hamburgare. Den världsberömda hamburgerkedjan BURGER KING® kommer att finnas ombord på Tallinks nya höghastighetsfartyg Megastar när det börjar trafikera linjen Tallinn-Helsingfors i början av året.

Sedan tidigare finns en BURGER KING®-restaurang ombord på Star och det finns flera anledningar till att även nya Megastar kommer att ha en franchise.
– För det första så har upplevelsen på Star varit positiv. Våra passagerare har välkomnat konceptet med fräsch snabbmat som har en personlig touch. För det andra är det viktigt för oss att ha samma kvalitet och service ombord på båda Tallinks fartyg som trafikerar rutten. Våra passagerare ska inte välja fartyg beroende på preferenser, de ska ha allt de önskar ombord på båda fartygen, säger Lembit Kitter, styrelseledamot på AS Tallink Grupp.

Han får medhåll av Mikael Backman, VD på franchising bolaget Restel Oy, som också tycker att kolgrillade hamburgare passar perfekt på höghastighetsfartygen.
– Vår erfarenhet från Star är att det finns en stor efterfrågan på våra goda hamburgare som görs på beställning. Vi är väldigt förväntansfulla och glada över att öppna världens andra flytande BURGER KING®-restaurang, säger Backman.

BURGER KING®-restaurangen kommer att vara belägen på fartygets åttonde däck. Det finns sittplatser för hundra personer i anslutning till restaurangen, men det finns också möjlighet att ta med sig maten och avnjuta den var man vill på fartyget. Restaurangens personal kommer att vara utbildad i linje med kedjans internationella koncept. Menyn kommer även att finnas tillgänglig på Tallinks hemsida. Och restaurangen kommer att hålla öppet på alla avgångar.

Det kommer att finnas sju olika restauranger och kaféer ombord på Megastar – en klassisk bufférestaurang, à la carte-restaurang, snabbmatsrestaurang och kaféer. Även pubar och barer finns ombord på det nya fartyget. Det finns även ett lekområde för passagerare som reser med barn.

Megastar kommer att vara 212 meter långt och ha plats för 2 800 passagerare. Fartyget kommer att använda LNG som drivmedel, men kommer även att kunna köras på diesel. Med LNG som drivmedel kommer Megastar att bli ännu mer miljövänligt då inget svavel eller sotpartiklar bildas. Utsläppen av kväve och koldioxid kommer också att minska. Fartyget kommer väga 49 000 ton och ha en marschfart på 27 knop. Megastar har tagits fram specifikt och skräddarsytts för rutten Tallinn–Helsingfors och kommer att följa de nya och mer strikta utsläppsbestämmelser som uppförts för ECA-området, Östersjön inräknat.

För att understryka hur viktig en hållbar miljöutveckling är har Världsnaturfonden och Tallink startat en donationskampanj för vikaren, eller ringsälen som den också kallas. Donatorerna kan få sina namn synliga ombord på Megastar. Mer information om fartyget finns här http://megastar.tallink.com

För ytterligare information:

Luulea Lääne, Communication Director, AS Tallink Grupp,
E-mail: luulea.laane@tallink.ee
Mob: +372 5521296, www.tallink.com

Mikko Mollberg, Director of Operations, BURGER KING®, Restel Fast Food Oy
E-mail: mikko.mollberg@restel.fi
Mob: +358 40 485 4227, www.restel.fi/en

AS TALLINK GRUPP
AS Tallink Grupp är marknadsledande på linjen Tallinn-Helsingfors och trafikerar i dagsläget rutten med höghastighetsfartyg, Star och Superstar samt kryssningsfartyget Silja Europa. Det nya LNG-drivna höghastighetsfartyget Megastar kommer att levereras i början av 2017 av Meyer Turku varv i Finland och byggs exklusivt för rutten Tallinn-Helsingfors. Tallinks fartyg transporterade över 4.7 miljoner passagerare på rutten Tallinn-Helsingfors år 2015.

RESTEL OY
Restel Oy är Finlands ledande hotell- och restaurangbolag. Bolaget består av ungefär 240 restauranger och 43 hotell. Omsättningen år 2015 var 382,6 miljoner Euro. Företagets har över 5000 anställda hotell- och restaurangarbetare i Finland. Restel hotel inkluderar de finska kedjorna Cumulus och Rantasipi, Hotelli Seurahuone Helsinki, internationella Holiday Inn-hotellen, Crowne Plaza Helsinki och Hotel Indigo Helsinki-Boulevard. Restaruranger inkluderar BURGER KING®, O’Learys, Rax Buffet, HelmiSimpukka, Grillsson, Huviretki, Martina, Wanha Mestari och Hemingway’s samt ett antal eventrestauranger.

BURGER KING®
BURGER KING® grundades 1954 och är den näst största hamburgerkedjan i världen. Det finns över 14 000 BURGER KING®-restauranger utspridda på 100 länder världen över. Dessa restauranger serverar över 11 miljoner kunder varje dag. Ungefär 97 % av BURGER KING®-restaurangerna är fristående franchises många av vilka har varit familjeföretag under årtionden.

För mer information, besök www.burgerking.se och på Facebook.