Förnyade Silja Europa återvänder på linjen Tallinn - Helsingfors

Silja Europa, ett av världens största passagerarfartyg, återvänder på linjen Tallinn – Helsingfors i mars 2016. Höghastighetsfartygen Superstar och Star samt kryssningsfartyget Baltic Queen kommer fortsättningsvis att trafikera rutten, meddelar AS Tallink Grupp.

Margus Hunt, försäljnings- och marknadsdirektör på AS Tallink Grupp meddelar att majoriteten av passagerarutrymmena, såsom hytter, restauranger och butiker samt showbar kommer att renoveras.

-        Passagerarna kommer att få möjligheten att glädjas över ett fartyg med en ny fräsch look och känsla samt en del spännande förändringar. Exakta tidtabeller och mer detaljerad information kommer inom kort, säger Margus Hunt.

Hytterna kommer att inredas med nya textiler och möbler samt ny teknisk utrustning. Därtill kommer flertalet restauranger och butiker ombord att förnyas och renoveras.

Silja Europa kommer, från och med mars 2016, trafikera två avgångar per dag på rutten Tallinn- Helsingfors. Fartyget kommer även att ersätta andra fartyg, såsom höghastighetsfartyget Superstar och kryssningsfartyget Baltic Queen, under deras inplanerade dockningsperioder i mars och april.

Silja Europa byggdes år 1993 i Tyskland. Sett till antalet hytter är hon ett av världens störta passagerarfartyg. Fartyget är 202 meter långt med en bredd på 33 meter och har kapacitet för att transportera över 3000 passagerare. Ombord finns det sammanlagt sex stycken hyttkategorier, fem restauranger, två barer och nattklubbar, en skönhetssalong och bastu samt fyra butiker. Silja Europa har den högsta isklassen IA Super och marschfarten är 21,5 knop. Bildäcket har kapacitet för att transportera 932 meter fordon och fraktenheter.

AS Tallink Grupp är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön. AS Tallink Grupp har en flotta på 17 fartyg som trafikerar på sex linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink Grupp transporterar över 9 miljoner passagerare varje år och sysselsätter upp till 7000 personer i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Ryssland och Tyskland.

Luulea Lääne, Communication Director, AS Tallink Grupp, e-mail: luulea.laane@tallink.ee , mob: +3725521206, www.tallink.com