Fraktfartyget Sea Wind påbörjar sin nya rutt Tallinn – Nordsjöhamnen i januari 2015

Report this content

AS Tallink Grupp meddelar att fraktfartyget Sea Wind, som i dagsläget trafikerar linjen Stockholm – Åbo, påbörjar sin nya rutt mellan Tallinn – Nordsjöhamnen (Helsingfors) den 8 januari 2015.
Fartyget kommer att trafikera under estniskt flagg med estnisk besättning.

Enligt AS Tallink Grupp sker omdirigeringen av Sea Wind med anledning av den ökade efterfrågan på godstrasporter mellan Finland – Estland. Den kortare transportsträckan innebär minskade bränslekostnader, parallellt som bränslekostnaderna generellt beräknas öka under nästa år. Att addera ett renodlat fraktfartyg på linjen kommer att lösa komplicerade situationer för lastning och lossning av gods på shuttle-fartygen, samtidigt som servicen förbättras för passagerare med personbil.

Nordsjöhamnen är belägen i direkt anslutning till flertalet motorvägar som gör det möjligt för fraktfordon att snabbt lämna eller anlända till hamnområdet, utan att behöva passera tätt trafikerade stadsområden.

Sea Wind kommer att trafikera under estniskt flagg med estnisk besättning som kommer bestå av personer redan anställda inom företaget, samt nyanställda medarbetare. Sammanlagt kommer cirka 50 personer att arbeta ombord. Förhandlingar har förts mellan representanter för arbetsgivare och anställda gällande de svenska besättningsmännen på Sea Wind. Flertalet personer har omplacerats till andra fartyg inom koncernen eller varslats om uppsägning.

Måndag – fredag kommer Sea Wind avgå från Tallinn till Nordsjöhamnen klockan 06.30 och 17.30 och från Nordsjöhamnen till Tallinn klockan 12.00 och 23.00. Inga avgångar kommer att ske på lördagar. På söndagar är det två kvällsavgångar; klockan 17.30 från Tallinn och klockan 23.00 från Nordsjöhamnen. Resan mellan de två destinationerna tar 3,5 timme.

På linjen Stockholm – Åbo kommer alla frakttransporter att ske med Silja Galaxy eller Baltic Princess som båda har stor lastkapacitet på bildäck.

På den nya rutten mellan Tallinn - Nordsjöhamnen kommer Sea Wind att ha kapacitet för 119 passagerare och 98 hytter, som framför allt är avsedda för förare av fraktfordon. Sea Wind har 1000 meter lastkapacitet. Hon byggdes 1972 och har renoverats 1984 och 1989 och har isklass 1B.

För ytterligare information:
Hans Friberg,