Klarläggande angående nyhetsrapporteringen i TV4

Report this content

Med anledning av nyhetsrapporteringen kring våldsbrotten på Östersjöfärjorna vill Tallink Silja göra följande klarläggande:
Det alltid är rederierna som har det övergripande ansvaret för vad som händer ombord.

I nyhetsrapporteringen citerades en ledningsrepresentant kring ansvarsfrågan i samband med alkoholkonsumtion. Citatet var taget ur sitt sammanhang och Tallink Siljas, liksom den citerade talespersonens hållning, är självklart att det vid grova våldsbrott inte faller någon skuld på brottsoffret.

På samma sätt som i övriga samhället är våra kryssningar ingen frizon från brottslighet. Vi ser mycket allvarligt på varje rapport om att brott begås på våra färjor. En anmälan om misshandel eller våldtäkt är en för mycket. Vi jobbar dock aktivt med säkerhetsfrågorna ombord på alla våra färjor och på de så kallade ”partykryssningarna”, som programmet handlade om, finns det sedan ett flertal år kraftigt förstärkta säkerhetsrutiner.

Vi vet också att möjligheterna att avslöja och klara upp brottslighet är avsevärt bättre ombord än i exempelvis vanliga krogmiljöer, tack vare många övervakningskameror och vårt goda samarbete med polisen. Redovisningen av antalet grova våldsbrott inklusive våldtäkter i nyhetsinslaget visar också att Tallink Silja har en relativt låg andel våldsinslag ombord.

Janis Pavuls, Kommunikationschef Tallink Silja AB
Tel: 08-666 34 29 www.tallinksilja.se