Tallink chartrar ut Silja Europa till Australien

Report this content

AS Tallink Grupp och Bridgemans Services Ltd. har ingått ett charteravtal gällande Silja Europa, vilket innebär att fartyget kommer att chartras ut till Australien som flytande hotell från och med augusti 2014. Detta medför en del omdirigeringar av fartygen på Tallinks nuvarande linjer.

I samband med utchartringen av Silja Europa planeras följande förändringar;

M/S Baltic Queen som idag trafikerar Stockholm – Tallinn kommer att flyttas till linjen Helsingfors – Tallinn, troligen med start den 7 augusti 2014. M/S Romantika som idag trafikerar Stockholm – Riga kommer att flyttas till linjen Stockholm – Tallinn, troligen med start den 7 augusti 2014. M/S Isabelle kommer att vara kvar på linjen Stockholm – Riga.

Utchartringen av Silja Europa och omdirigeringen av M/S Baltic Queen och M/S Romantika innebär att koncernen blir tvungen att minska antalet anställda. Diskussioner kring detta har inletts med berörda fackförbund.

Vice ordförande i Tallink Grupp, Andres Hunt, meddelar att förändringarna är nödvändiga för att förbättra företagets effektivitet och lönsamhet.

Jämfört med Baltic Queen som byggdes 2009 så har Silja Europa högre driftkostnader, särskilt när kostnaderna beaktas i samband med de nya svaveldirektiven som kommer att införas den 1 januari 2015, säger Andres Hunt.

Tallink kommer att meddela alla kunder personligen  som blir berörda av de aktuella förändringarna.

Tallink Grupp kommer att fortsätta arbetet med att hitta olika alternativ för att optimera flottan och de olika linjerna, vilket kan innebära ytterligare förändringar för verksamheten i framtiden, tillägger Andres Hunt.

Charterperioden för Silja Europa gäller minst 14 månader med möjlighet till förlängning på upp till 48 månader.

För ytterligare information:

Janis Pavuls, Tallink Silja AB, kommunikationschef