Tallink öppnar modernt logistik center

Tallink Logistics Center öppnar idag nära Tallinn och kommer snart att koordinera logistiken av varor för AS Tallink Grupps fartyg, hotell och kontor. Centret är ett av de modernaste och största i regionen.

– Beslutet att bedriva en central lagerlokal för logistik garanterar den snabbaste och mest hållbara lösningen för bolaget. Detta utifrån ett logistiskt perspektiv, sett till både storlek och efterfrågan, säger Aimar Pärna, chef för Tallink Duty Free.

Logistik centret är byggt av Merko Ehitus AS och har en yta på 14 500 kvm. Det kommer att vara möjligt att släppa upp till en miljon produktlinjer årligen och avsikten är att skicka ut 2500 trailers med varor till fartygen per år. Centret kommer årligen att ta emot 5000 lastbilar och 100 000 lastpallar.

Företaget kommer att rekrytera cirka 20 nyanställda och sammanlagt kommer omkring 60 anställda att arbeta för centret.

De tekniska lösningarna är en av de modernaste på marknaden idag. All informationsutbyte sker elektroniskt och nya typer av fordon används vid transporteringen av varor. För att tillhandahålla fartygen med gods använder man sig av trailers med telematik funktioner, vilka kan programmeras från dataskärmar och observeras via GPS.

AS Tallink Grupp är bland de största försäljarna av tax free i världen på passagerarfartygen som trafikerar sex olika linjer på Östersjön. För närvarande pågår produktionen av ett nytt LNG-drivet höghastighetsfartyg som kommer att trafikera rutten Tallinn-Helsingfors. Planerad leverans är i början av 2017. Företaget har 12 fartyg som trafikerar linjer till Estland, Finland, Sverige och Lettland och transporterar årligen över 9 miljoner passagerare och 300 000 fraktenheter.

Luulea Lääne

Head of Communications, AS Tallink Grupp