Tallink Silja bjuder på välstämda toner under Östersjöfestivalen

Tallink Silja är officiell samarbetspartner för Östersjöfestivalen 2011. Den uppmärksammade kulturfestivalen går av stapeln för nionde året och samlar världskända dirigenter, ensembler och solister från hela Östersjöområdet. I år firas särskilt 20-årsminnet av de baltiska staternas självständighet, samt 50-årsminnet av Dag Hammarskjölds bortgång. Dessutom sätts extra fokus på ungdomen genom att bredda det rika festivalschemat med tre talangfulla orkestrar.

Östersjöfestivalens målsättning är att engagera besökarna i WWF:s arbete för en positiv utveckling av Östersjöområdets miljö. Årets festival uppmärksammar, vid sidan om miljöfrågan, även 20-årsjubileet för de baltiska staternas självständighet och minnet av Dag Hammarskjöld

Vi är stolta över att stödja Östersjöfestivalen som officiell samarbetspartner. Det fantastiska festivalprogrammet bjuder på kulturella upplevelser som sätter Östersjömiljön i fokus. Dessutom känns det viktigt att delta i firandet av 20-årsminnet av de tre baltiska ländernas återupprättade självständighet, säger Kadri Land, VD på Tallink Silja AB

Ensembler på Tallink Silja
Tallink Silja mönstrar fantastiska ensembler från Estland, Lettland och Litauen under festivalen som pågår mellan 27 augusti och 4 september.

Två av ensemblerna ska framträda ombord på väg till och från Tallinn. Det handlar om Estlands Nationella Manskör och flickkören Liepaites från Vilnius i Litauen som delar på konserterna, 30 minuter i vardera riktningen. De reser från Tallinn till Stockholm 26/8 och tillbaka från Stockholm till Tallinn 28/8.

Den 3 september åker Baltic Youth Philharmonic från Stockholm till Tallinn och uppträder ombord i 30 minuter. Baltic Youth Philharmonic, under ledning av Kristjan Järvi, är en orkester som förenar studenter från musikaliska akademier i samtliga Östersjöstater.

Mer info om Östersjöfestivalen: www.tallinksilja.se och www.balticseafestival.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Janis Pavuls, Kommunikationschef

Tallink Silja AB