Tallink tar kryssningsupplevelsen till nya nivåer

Tallink-koncernen sjösätter en omfattande uppgradering av flottan med målet att som marknadsledare ta kryssningsupplevelserna på Östersjön till nya nivåer. Först ut är flaggskeppet M/S Silja Serenade som under januari och februari 2014 kommer att genomgå en märkbar ombyggnation av shoppingytor, restauranger, relaxavdelningen och vissa hyttkategorier. Drygt 20 miljoner Euro kommer att investeras i fartygen Serenade och Symphony mellan Stockholm och Helsingfors där förnyelseprojektet, som tagits fram i samarbete med framstående brittiska konsultbolag, ska göra shoppingupplevelsen och utbudet ännu attraktivare än förut

-          Tallink är redan nu volymmässigt världens största Taxfree till havs men vi ska bli ännu bättre. Moderniseringen och uppgraderingen av M/S Silja Serenade är inledningen på en omfattande och långsiktig investering med målet att erbjuda våra kunder en ny och spännande kryssningsupplevelse. En viktig del i utvecklingen av ombordupplevelsen är att erbjuda bättre shoppingupplevelser och ett bredare och förbättrat produktutbud, säger Kadri Land, VD Tallink Silja AB och styrelsemedlem AS Tallink Grupp

Shoppingytan ombord kommer att växa med mer än 50 %, vilket bland annat omfattar en helt ny, rymlig och modern Taxfree Superstore på däck 6. Även övriga butiker ombord kommer att förnyas och moderniseras. Nya butikskoncept kommer att introduceras för elektronikprodukter, smycken, väskor och klockor där även lyxigare varumärken planeras få en framträdande roll.

Nuvarande Buffet Serenade kommer att förvandlas till en betydligt ljusare och rymligare restaurang och byta namn till Grande Buffet där gästerna även ges möjlighet att handla sina favoritprodukter vid entrén. Nuvarande à la carte restaurangen Bistro Maxime kommer att ersättas av en ny italiensk restaurang, Tavolata Ristorante Italiano. Menyn kommer att innehålla ett brett utbud italienska delikatesser som man även kan köpa med hem från Tavolatas egen delikatess-shop Salumeria.

Commodore-hytterna och Commodore Loungen ingår också i den omfattande uppgraderingsplanen. Textilier, mattor och delar av inredningen kommer att bytas ut. Färgskalan och materialen kommer att gå under temat ”Skärgården och Havet” och “Strand och Harmoni”.

Bastu- och poolavdelningen Sunflower Oasis kommer att genomgå en totalrenovering. Avdelningen kommer bli betydligt modernare och ljusare. På utedäck, alldeles intill poolavdelningen, kommer dessutom en ny utomhusbar att byggas.

Utformningen av det nya konceptet har skapats av interna arbetsgrupper inom AS Tallink Grupp i samarbete två ansedda London-baserade konsultbyråer; L.E.K. och Harrison Fraser, samt med de finska arkitekterna Heikki Mattila och Marjut Nousiainen.

-          Projektet är en insats för att förbättra kundens upplevelse och att svara på framtida utmaningar eftersom kunderna har höga förväntningar på den service som AS Tallink Grupp erbjuder, säger Kadri Land.

Janis Pavuls, Kommunikationschef Tallink Silja AB
Tel: 08-666 34 28, Mobil: 073-978 60 48, janis.pavuls@tallinksilja.com