Tallink Tennis Center står färdig i slutet av 2016

Tallink Tennis Center i Tallinn beräknas vara klar i slutet av 2016. Centret, som byggs av AS Merko Ehitus Eesti, kommer bestå av sammanlagt 14 tennisbanor, 10 badmintonbanor, 3 stycken lokaler för gruppträning och ett gym samt flertalet utrymmen för både besökare och personal

Enligt Enn Pant, ordförande för Estonian Tennis Federation samt ordförande i Supervisory Board för AS Tallink Grupp, finns det ett stort behov av ett tennis center i Tallinn eftersom det råder brist på tennisbanor i hela landet, något som i dagsläget påverkar alla tennisspelare.

Vårt mål är att göra tennis tillgängligt för alla som är intresserade av sporten och att inget barn ska behöva sluta spela tennis på grund av att det är för dyrt. Vi hoppas även kunna bidra till utvecklingen av barns- och ungdomars sportaktiviteter, såväl som en hälsosam livsstil. Vi vill även göra det möjligt för det framtida Tallink Tennis Centret att motta stöd från staden i likhet med rådande Tere Tennis Center, säger Enn Pant.

Enligt Tiit Roben, styrelseordförande för AS Merko Ehitus Eesti, ökar tennis allt mer i popularitet och nya tennisbanor kommer att intensifiera utvecklingen av både professionella tennisspelare samt amatör tennisspelare.

Som huvudsponsor för Estonian Tennis Federation är vi glada över att sporten utvecklas allt mer. Med våra rika erfarenheter inom byggnadsbranschen kan vi säkerställa att centret kommer att bli ett förstahandsval för många tennisspelare, tillägger Tiit Roben.

Tallink Tennis Center kommer ha en yta på 14 500 kvm och förutom tennis- och badmintonbanor kommer det finnas tre stycken lokaler för gruppträning, ett gym och en affär. Investeringen ligger på ca 10 miljoner euro och planerad leverans för byggnaden är i slutet på 2016.

AS Tallink Grupp är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön och har under närmare tio års tid bistått tennis genom både individuell sponsring och Estonian Tennis Federation.

Estonian Tennis Federation är en organisation som förenar tennisklubbarna i Estland genom olika samarbeten samt säkerställer den ökade populariteten och hållbara utvecklingen inom tennis i Estland. Organisationens mål är att utveckla tennis som sport samt att stödja medlemmarna och deras intressen.

AS Merko Ehitus består av AS Merko Ehitus Eesti, det ledande byggnadsföretaget i Estland, det lettiska marknadsorienterade SIA Merks och UAB Merko Statyba som verkar på den litauiska marknaden och i fastighetsbranschen. Företaget sysselsätter 765 personer och omsättningen år 2014 var 252,3 miljoner euro.

Luulea Lääne

Head of Communications, AS Tallink Grupp