Tallink transporterade 664 976 passagerare i september

AS Tallink Grupp transporterade sammanlagt 664 976 passagerare i september, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med samma period i fjol. Antalet transporterade personbilar ökade med nästan 1 procent till 89 495 och antalet transporterade fraktenheter ökade med nästan 14 procent till 27 506 enheter i september.

På linjen Sverige-Lettland ökade antalet passagerare med 9.9 procent till 59 919 passagerare i september och på linjen mellan Finland-Estland noterades en ökning med 0.7 procent till 350 253 passagerare. På linjerna Finland-Sverige och Sverige-Estland transporterades 184 158 respektive 70 646 passagerare, vilket är en minskning med 10.9 procent respektive en ökning med 6 procent jämfört med september föregående år.

Under september månad transporterade Tallink sammanlagt 89 495 personbilar (+0.8%) och 27 506 fraktenheter (+13.6%)

Under det tredje kvartalet 2013 (juli-september) transporterade AS Tallink Grupp sammanlagt 2 718 778 passagerare, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med samma period i fjol. Under det tredje kvartalet transporterade Tallink sammanlagt 367 969 personbilar (0.1%) och 76 043 fraktenheter (+10.5%)

Följande faktorer har haft inverkan på utvecklingen: fartygsbytet mellan Silja Europa och Baltic Princess i januari 2013 samt fartygsbytet mellan Silja Festival och M/S Isabelle i maj.

AS Tallink Grupp är det ledande passagerarrederiet på Östersjön med 19 fartyg och verkar under varumärkena Tallink och Silja Line som trafikerar sex olika linjer. Tallink har 6800 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland och Ryssland.

Harri Hanschmidt
Head of Investor Relations