Tallinks Rigalinje fyller 5 år

Tallinks färjelinje mellan Stockholm och Riga hade premiär i april 2006. Under dessa fem framgångsrika år har mer än två miljoner passagerare transporterats mellan huvudstäderna. Linjen har sedan starten trafikerats med fem fartyg och dessutom skapat närmare tusen nya jobb i Lettland.

-          Det är glädjande att så många svenskar, letter, litauer och många andra nationaliteter utnyttjar denna nu femårsjubilerande linje mellan Stockholm och Riga. Det ständigt växande passagerarantalet har gjort det möjligt att successivt förnya flottan och höja kvalitén på linjen till vad den är idag, säger Kadri Land, VD på Tallink Silja AB

M/S Fantaasia var första fartyget på linjen 2006 men ersattes snart med passagerarfärjan Regina Baltica. På grund av starkt ökande efterfrågan utökades linjen 2007 med ytterligare ett fartyg, Vana Tallinn, vilket innebar daglig trafik mellan huvudstäderna. 2008 ersattes Vana Tallinn med Silja Festival som fortfarande är kvar på linjen. 2009 ersattes i sin tur Regina Baltica med Romantika, som är bygd 2002 och som har en passagerarkapacitet om 2500 passagerare.

Idag trafikeras linjen Stockholm – Riga med Romantika och Silja Festival.

Antalet passagerare mellan Stockholm och Riga har ökat 3,6 gånger sedan starten för fem år sedan, vilket gör den till Tallinks snabbast växande linje. Under de gångna fem åren har Tallink sammanlagt transporterat 2,12 miljoner passagerare, 300 000 personbilar och 60 000 fraktenheter.

Tallink Silja AB,
Janis Pavuls, Kommunikationschef