Tarja Halonen gudmor till Tallinks nya fartyg Megastar

Report this content

Finlands förra president, Tarja Halonen har utsetts till gudmor för AS Tallink Grupps senaste tillskott – det miljövänliga, LNG-drivna höghastighetsfartyget Megastar.
– Vi är oerhört stolta och hedrade. Vi delar samma värderingar – ansvaret för Östersjöns välmående samt ekonomin och samarbetet mellan våra länder. Megastar är en symbol för detta, säger Janek Stalmeister, vd AS Tallink Grupp.

Fartygsdop och sjösättningen av Megastar äger rum den 1 juli 2016 i Meyervarvet, Åbo. Tarja Halonen deltar i ceremonin och kommer att hålla ett traditionsenligt tal, svinga en champagneflaska mot fartygets skrov och sjösätta fartyget.

Tarja Halonen är en finsk politiker som var president i Finland från 2000 till 2012. Hon var landets första kvinnliga president. Hon påbörjade sin politiska karriär 1974 och blev invald i riksdagen 1979.  Hon har haft ett flertal ministerposter: social- och hälsovårdsminister, justitieminister samt utrikesminister.  Tarja Halonen har både under sin tid som president, men även efter uppmärksammat och engagerat sig i frågor som rör miljö, mänskliga rättigheter, jämlikhet och hållbar utveckling. Just nu arbetar hon tillsammans med FN för att stärka frågorna kring hållbar utveckling. Bland hennes övriga åtaganden finns styrelseuppdrag för WWF Finland samt ett uppdrag som styrelseordförande för Centrum Balticum-stiftelsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Luulea Lääne, Communications, Tallink Grupp, tel: +372 5521296 or Luulea.laane@tallink.ee