• Tandhälsoförbundet/

EU följer svenskt exempel! Ett första steg mot ett totalt amalgamförbund har nu tagits då nytt amalgam inte får sättas in på barn och gravida.

Nu har äntligen EU:s amalgamförbud trätt i kraft. Än så länge gäller det endast barn, gravida och ammande kvinnor. Ändå är detta ett viktigt steg mot en framtida helt kvicksilverfri tandvård.

EU:s amalgamförbud för barn och gravida trädde i kraft igår den 1 juli i alla medlemsländer. Denna gång är det inget totalförbud utan beslutet gäller att skydda foster och barn som är särskilt känsliga för kvicksilverexponering.

- Det är en seger både  för miljön och hälsan, säger Tandvårdsskadeförbundets ordförande Ann-Marie Lidmark. Det känns enormt bra att EU äntligen tagit ett första steg mot ett amalgamförbud. Sverige har hela tiden legat i framkant, men nu kommer de andra länderna i Europa efter.

I Sverige förbjöds kvicksilver i tandvården redan 2009, dvs för nio år sedan. Att samtliga EU-stater nu fasar ut kvicksilver från tandvården är en stor framgång.

Av hälsoskäl har EU valt att  påbörja  utfasningen av kvicksilver för grupper som är extra känsliga för denna tungmetall. De olika staterna ska fastställa planer för en total utfasning av kvicksilver.

Nu uppmanas Europas alla tandläkare att vara lyhörda och anamma det nya förbudet.
- Barnen förtjänar verkligen att få en kvicksilverfri tandvård, säger Charlie Brown president för World Alliance for Mercury-Free Dentistry. Amalgamfyllningar läcker ständigt kvicksilver, vilket ökar risken för fosterskador, njurskador, allergier och mycket annat.

Beslutet kommer få stor betydelse för de miljöskador som kvicksilver ställer till med, konstaterar Elena Lymberidi-Settimo projektledare för ”Zero Mercury Campain" vid den Europeiska miljöbyrån (EEB). Tandvården släpper ut stora mängder kvicksilver både vid hantering av amalgam, senare i toalettavfallet och slutligen vid kremering.

Det är angeläget att alla EU-länder verkligen ser till att tandläkarna rättar sig efter förbudet och att de olika ländernas tillsynsmyndigheter kontrollerar efterlevnaden. Det svenska kvicksilverförbudet i tandvården kunde genomföras utan några som helst problem för tandläkare och patienter, vilket tidigare kommunicerats med omvärlden.

Lite smolk i bägaren utgör de svenska företag, bland annat Nordiskt Dental, som fortfarande säljer amalgam på den marknaden. Förbudet i EU sätter förhoppningsvis stopp för denna handel.

Se också:

EU Regulation 2017/852 of the European Parliament and of the Council of 17 May 2017 on
mercury, and repealing Regulation (EC) No 1102/2008. Official Journal of the European Union L
137/1 (English). 24 May 2017. May 2016
Minamata Convention on Mercury: http://mercuryconvention.org/

För mer information:

Ann-Marie Lidmark, Tandvårdsskadeförbundet tel 0707427957

Elena Lymberidi-Settimo, Project Manager 'Zero Mercury Campaign', European Environmental
Bureau, 0032 (0)2 289 1301, elena.lymberidi@eeb.org, www. Zeromercury.org
Ian Carey, Communications Manager, European Environmental Bureau, 0032 (0)2 289
1309, ian.carey@eeb.org, www.eeb.org

Charlie Brown, Attorney and President, World Alliance for Mercury-Free Dentistry, +1 202 544