Patientsäkerheten i tandvården måste bli bättre

Patientsäkerhetsarbetet behöver förbättras och särskilt gäller det tandvården, skriver Tandvårdsskadeförbundet, angående de nya riktlinjerna som beslutats av IVO och Socialstyrelsen. Många drabbas i dag av helt onödiga vårdskador i form av allergier, förgiftning och besvär orsakade av bakterier från fördjupade tandköttsfickor eller rotfyllningar. Bättre uppföljning av incidenser och avvikande reaktioner skulle snabbt minska onödiga sjukdomsbesvär.

- Många av våra medlemmar har fått allvarliga besvär på grund av allergier mot dentala material, säger Ann-Marie Lidmark, ordförande i Tandvårdsskadeförbundet. Ofta handlar det om metaller som titan, guld och kvicksilver. Andra får hjärt- och kärlproblem eller andra besvär till följd av bakterier/bakteriegifter från fördjupade tandköttsfickor eller från rotfyllda tänder.

Ett bra och systematiskt patientsäkerhetsarbete i tandvården hade uppmärksammat sådana problem på ett tidigt stadium. Uppföljning och analys av tandvårdens arbete måste därför förbättras. Detta stämmer väl med de nya föreskrifterna IVO och Socialstyrelsen nu beslutat om. Kompetensutveckling behövs dock för att öppna tandläkarnas ögon för riskerna med dentala material och bakterier. I dag nonchaleras dessa områden så gott som helt.

Att gå länge med en tandfyllning som kroppen är allergisk eller överkänslig mot håller immunförsvaret i ständig verksamhet, vilket stressar kroppen och kan ge upphov till kronisk sjukdom. Detsamma gäller bakterier och bakteriegifter från munhålan inklusive rotfyllningar. Ett annat problemkomplex utgör personer med dålig avgiftning som ackumulerar metaller i kroppen och slutligen förgiftas.

- Tandvårdsskadeförbundet ser positivt på Socialstyrelsens nya föreskrifter om systematiskt patientsäkerhetsarbetet, vilket också omfattar tandvården. Nu gäller det bara att klinikerna verkligen arbetar efter dessa föreskrifter och att uppföljning och ständigt förbättringsarbete sker, säger Ann-Marie Lidmark.

Exempel på några aktuella vårdskador som hade kunnat undvikas:

Sofia fick för någon månad sedan en amalgamfyllning bortborrad utan några som helst skydd. Typiska förgiftningssymtom som illamående, sprängande huvudvärk och synproblem uppträdde i omedelbar anslutning till tandläkarbesöket. Fortfarande flera veckor efter den felaktiga åtgärden har hon huvudvärk och synproblem kvar. Tandläkaren och konsulterad läkare anser att orsaken inte är kvicksilverförgiftning, trots att symtomen stämmer på detta. Någon alternativ diagnos ges inte. Om tandläkaren använt adekvata skydd hade patienten inte insjuknat.

Meta fick hjärtbesvär, extrem trötthet, utslag på kroppen och flera andra symtom av en titankrona. Besvären uppträdde i omedelbar anslutning till tandläkarbesöket då kronan sattes in för cirka ett halvår sedan. Meta var så sjuk att hon gick till akuten. Doktorn ansåg inte att man kunde bli sjuk av titan och undersökte sin patient länge och väl. Den slutliga diagnosen blev kroniskt trötthetssyndrom. Så fort titankronan togs bort förbättrades hälsan och inom några dagar var samtliga symtom borta. I bästa fall hade skadan kunnat undvikas om patienten kontrollerats för om hon tålde titan.

Mer information

Ann-Marie Lidmark (tel 070 7427957) eller maila lidmark@tf.nu för mer information och kontakt med personer som skadats i tandvården eller kontakt med tandläkare som behandlat sådana patienter.