Rotfyllningar är skadliga

Dokumentärfilmen "Root Cause" redovisar risker med rotfyllningar och tandläkarnas behandlingar. Precis som för många som kontaktar Tandvårdsskadeförbundet hittar doktorn inget fel och människor går i årtioenden och är sjuka helt i onödan.

Rotfyllningar gör många sjuka. Filmen "Root Cause" visar exakt sådana historier folk berättar för Tandvårdsskadeförbundet och det är inte en person utan många tusen eller kanske tiotusentals som har likande besvär som beskrivs i filmen.

De blir remitterade till många läkare och tandläkare som är experter inom sina områden. Men sällan upptäcks något fel och provtagning visar oftast normala värden. Så småningom hamnar dessa personer inom den psykiatriska vården och de betraktas närmast som inbillningssjuka eller i bästa fall som kroniska smärtpatienter.

Precis som i filmen besöks mängder av terapeuter för att försöka hitta en väg ut ur sjukdom  - en sjukdom som doktorn inte tror på. Tio år eller mer kan det dröja innan orsaken upptäcks. Många klarar inte att arbeta och får problem med familj och vänner. Kostnaderna för samhället är enorma oräknat det mänskliga lidandet.

Till tandvårdsskadeförbundet ringer 10-15 personer i veckan med anledning av rotfyllningar. Ofta vill de bara ha tag i en tandläkare som kan ta bort tanden då deras ordinarie tandläkare vägrar för att de inte ser några problem på röntgen.

Till trailern

Till filmen på netflix

Se mer på Tandvårdsskadeförbundets hemsida under min historia