Sjuk av titan?

Extrem trötthet och värk kan bero på känslighet mot titan eller andra metaller. Tandvårdsskadeförbundet ger här exempel på personer som tillfrisknat efter borttagande av titan. Dock upptäcks sällan orsaker till besvären då flertalet läkare och tandläkare tror att man inte kan bli sjuk av titan. Detta trots flera patientberättelser och vetenskapliga rapporter som påvisar sådana risker och känslighet för just metaller.

Kroniskt trött av metaller

Vissa personer är känsliga för metaller och särskilt om flera olika sorter samtidigt finns i kroppen. Galvaniska strömmar mellan dem gör att metalljoner löses ut.

Tandvårdsskadeförbundet redovisar här exempel på personer som blivit allvarligt sjuka då flera olika metaller satts in i kroppen. Diagnoserna kroniskt trötthetssyndrom, ME, huvudvärk, fibromyalgi och eksem är inte ovanligt:

Sjuk av titanplatta i ryggen

Ruth Hylander från Nyköping har under många år haft amalgamfyllningar utan att känna av dem. Allvarligt sjuk blev hon först efter steloperation av ryggen då en titanplatta sattes in. Sömnproblem, hormonrubbningar, yrsel och diarré blev nu vardag.

På vårdcentralen fick hon ingen hjälp. När sambanden så småningom klarnade tog Ruth bort både amalgam och titanplattan i ryggen och mådde mycket bättre. Men läkares nonchalans och okunskap gjorde att hon vid tre tillfällen insjuknande igen med samma symtom.

Titandioxid, som är ett vanligt vitt färgämne i mediciner, var orsaken vid samtliga tillfällen. Läkarna gav henne dessa mediciner trots att hon berättat om sin känslighet. Ruth har inte fått någon som helst förståelse för sina problem och dessutom har hon blivit nonchalant bemött.

Tel nr till Ruth se nedan

Kroniskt trötthetssyndrom av titan

Meta Kjellgren hade kraftig hjärtklappning och var enormt trött och fick bara fler och fler symtom. Besvären förknippade hon med en tandkrona i titan som en tandläkare på Eastmaninstitutet satt dit.

Hjärtbesvären, tröttheten och att munnen kändes som om hon tuggat på nässlor var det mest jobbiga symtomen. Hjärtat rusade och hon trodde att hon skulle då och åkte in akut till sjukhuset.

Läkaren såg att hon var sjuk, men sa att titan inte kunde orsaka besvären. Han lovade dock en grundlig undersökning för att hitta orsaken. Proverna visade inget avvikande, trots att hon verkligen var sjuk. Till slut fick Meta diagnosen kroniskt trötthetssyndrom.

- Utanför akuten förstod jag att ingen hjälp fanns i vården. Jag fick helt enkelt ta saken i egna händer, berättar Meta. En tandläkare som skulle kunna ta bort titankronan hade Tandvårdsskadeförbundet tipsat om och jag fick komma direkt.

Så fort kronan var borta försvann flertalet symtom.

- Jag kunde plötsligt äta och gick ner i centrum för att handla utan problem. En timme tidigare hade det inte gått. Jag tänker ofta på hur många andra med kroniskt trötthetssyndrom som bara är känsliga för titan eller någon annan metall.

Telnr till Meta se nedan. Se youtubefilmen om Meta

Vården måste ta titanallergi på allvar

- Hur många ska behöva få metallinducerat kroniskt trötthetssyndrom innan läkarkåren vaknar, undrar Ann-Marie Lidmark ordförande i Tandvårdsskadeförbundet.

- Policyn i vården bör vara att använda så lite metaller som möjligt, fortsätter hon. Andra alternativ finns oftast. Tandimplantat kan göras i zirkonia, vanliga tandfyllningar i kompositer eller keramer och tandproteser av olika slag kan göras utan metaller.

Den som behöver t ex ett höftledsimplantat i titan har mindre valmöjligheter. Finns inga andra metaller i kroppen minskar dock riskerna. Guld i kronor, bryggor eller stift kan däremot orska att titan börja läcka ut då potentialskillnaderna mellan metallerna är hög.

Gula tånaglar, ihållande hosta eller ständiga bihåleinfektioner är typiska symtom på titanförgiftning, men även rena allergier förekommer. Ett allergitest borde vara obligatoriskt innan metallimplantat sätts in.

Mer information via länkarna nedan

Till artikel i Tf-bladet

Se också artikel i Tf-bladet

För mer information kontakta:

Ann-Marie Lidmark, ordförande Tandvårdsskadeförbundet tel 070742 79 57

Kontakt med patienter/medlemmar i Tf

Ruth Hylander Tshering, patient med titankänslighet, tel 0155 24 11 68

Meta Kjellgren, patient med titankänslighet, tel 070 766 55 12

Fler patienter som kan ställa upp i intervjuer finns i Stockholm (Nynäshamn), Nyköping, Göteborg och Uppsala. Tandläkare som behandlat titankänsliga patienter finns i Stockholm, Göteborg och Uppsala.

Ring 070 742957 för mer information eller maila lidmark@tf.nu

Taggar: