Sjuk av titanimplantat. Kan det handla om överkänslighet mot metallen?

En viss andel av befolkningen är känsliga för metaller inklusive titan, vilket sannolikt är en bidragande orsak till periimplantit och andra besvär efter implantat av titan. Enligt SVT:s granskning av medicintekniska produkter misslyckas så många som 20 000 av insatta tandimplantat.

Hälsan kan förstöras av titan och även av andra metaller, det vittnar många tandvårdsskadade patienter om. Problemet är inte bara peri-implantit utan också allergier och systemiska symtom som extrem trötthet, värk i muskler och leder, psykiska problem och mycket annat.Runt titanimplantat finns ofta en så kallad spalt som tyder på inflammation och immunologiska reaktioner.

Om personen som får titanimplantat dessutom har andra metaller i munhålan som exempelvis guld och amalgam uppstår galvaniska strömmar mellan metallerna, vilket leder till ökat läckage av titanjoner och störningar i kroppens elektriska system.

- Tandvårdsskadeförbundet får många samtal om just sådana problem, säger Ann-Marie Lidmark förbundets ordförande. Tyvärr uppmärksammas detta inte i vården och därför går folk omkring och är sjuka i åratal och det helt i onödan.

Hon berättar också att läkare och tandläkare tidigare trodde att titanimplantat var stabila och inte alls gav upphov till några problem. Modern forskning visar dock att titan återfinns i vävnaderna runt implantaten. Detta har bland annat visats av forskaren och tandläkaren Mattias Pettersson från Umeå universitet.

Tandvårdsskadeförbundet anser att tandimplantat, tandfyllningar med mera aldrig ska göras i metall. Det finns helkeramiska alternativ till implantat, broar och kronor som tandläkare använt under många årtionden med gott resultat.

Zirkonia är det keramiska material som används till implantat, vilket sällan ger upphov till periimplantit eller andra problem. Den erfarenheten har bland annat tandläkarna Bobbie Beckman och Marcel Wainwright som båda har mycket lång erfarenhet av att arbeta med zirkoniaimplantat.

Till SVT nyheter som i dag redovisar granskning av tandimplantat

Till Tf:s hemsida om risker med titan. Här finns också vetenskapliga referenser

För mer infomation eller kontaktuppgifter till tandläkare som arbetar med zirkoniaimplantat kontakta Ann-Marie Lidmark, tel 0707427957 eller lidmark@tf.nu

Bilderna på implantat i zirkonia respektive periimplantit runt titanimplantat är tagna av tandläkare Bobbie Beckman