Tandvården behöver skyndsamt utvärderas. Pengar behövs för uppföljning av dagens kliniska verksamhet

Tandvården behöver en julklapp på 20-30 miljoner kr om året ett antal år framåt. Anledningen är att evidens saknas för flertalet metoder i tandvården. Detta konstateras både av svenska SBU och internationella Cochrane.

- Många patienter som hör av sig till Tandvårdsskadeförbundet känner sig lurade då omgörning av en behandling i tandvården behövs eller om den helt misslyckats, säger Ann-Marie Lidmark ordförande i Tandvårdsskadeförbundet. Särskilt gäller det rotfyllningar där ofta komplikationer uppstår och därtill är de dyra och folk kan få punga ut med både 4 000 och 5 000 kr för en enda rotfyllning. Dessutom måste de betala omgörningen själva, vilket kan krävas både två och tre gånger.

Bättre evidens behövs i tandvården, men då krävs ordentliga satsningar från myndigheternas och riksdagens sida för att systematiskt utvärdera dagens kliniska verksamhet. När SBU gjort det för rotfyllningar var slutsatsen att evidens dvs vetenskapligt underlag saknas för sådan behandling.

En julklapp på 20 till 30 miljoner kr årligen under en tioårsperiod skulle behövas för att starta ordentlig utvärdering av all den kliniska verksamheten som pågår i tandvården idag. Därtill kommer att dentala material, implantat eller protesmaterial är otillräckligt testade och också innebär både stora kostnader och osäkerhet för patienten.

Se också Tf-bladets ledare