Analysguiden: Säljer ViaNett för ett bra pris

Report this content

TargetEveryone säljer av Vianett till Link Mobility. Affären ökar det finansiella spelrummet och möjliggör för fullt fokus på att etablera plattformen på den globala marknaden. Den potentiella intjäningen ökar, liksom risken.

För två år sedan förvärvade TargetEveryone (TEO eller bolaget) ViaNett, som är en leverantör av mobila meddelanden och betalningstjänster riktad mot företagskunder. Den 24 maj 2017 meddelande bolaget att Vianett säljs för 93,5 miljoner norska kronor på skuldfri basis. Med en växlingskurs på 1,037 beräknas försäljningen motsvara cirka 97 miljonen svenska kronor. Köparen är Link Mobility Group ASA (LINK). En tredjedel av försäljningssumman betalas till TEO kontant. Ytterligare en tredjedel erläggs via säljrevers som betalas av under en två-årsperiod till en årlig ränta om 4,5 procent. Den sista tredjedelen betalas med nyemitterade aktier i LINK.

Vi bedömer affären som fördelaktig för TEO, baserat på den publika information som finns tillgänglig. Detta dels från ett finansiellt perspektiv då en bra vinst (uppskattad avkastning om minst 30 procent) realiseras, bolagets kassa stärks liksom skuldbördan reduceras. Det ökar det finansiella spelrummet och affären är således fördelaktig även från ett affärsmässigt perspektiv. TEO kan nu fokusera på huvudverksamheten och intensifiera arbetet med att etablera plattformen på den globala marknaden. Allt eftersom partnernätverket som sedan tidigare inkluderar teleoperatören Telenor växer stärks möjligheten för snabb tillväxt av licensrelaterade intäkter redan under innevarande år. I ett sådant scenario blir marginalerna avsevärt mycket bättre då den verksamhet som Vianett bedriver har relativt låg lönsamhet och skulle hålla tillbaka marginalerna på koncernnivå. Samtidigt medför avknoppningen att risken i verksamheten ökar då den inte längre stöttats av intäkter från Vianett.

För att uppskatta ett motiverat värde per aktien givet de nya förhållandena har vi utgått från ett scenario där Vianett knoppas av per den 1 juli. 2017. Samtidigt som de prognostiserade intäkterna reduceras modellerar vi med förbättrade marginaler. Det ger en riktkurs om 5,2 kronor per aktie (tidigare 4,6) och vi behåller rekommendationen Köp. En uppdatering av grundanalysen kommer inom kort.

Läs hela nyhetskommentaren på Analysguiden.

Detta är en nyhetskommentar från Analysguiden. Läs mer här.