Telenor Norge väljer Tata Consultancy Services för modernisering av företagets IT

Report this content

Ett flerårigt avtal som omfattar applikationstjänster inom områdena OSS, fast telefoni, mobiltelefoni, datalager och redovisningssystem

TCS ska modernisera Telenors IT-stack och möjliggöra innovativa tjänster och snabbare lansering

Stockholm, 16 juni 2010: Tata Consultancy Services (TCS) (BSE: TCS.BO, NSE: TCS.NS), ledande inom IT-tjänster, affärslösningar och outsourcing meddelade i dag att företaget har tecknat ett flerårigt outsourcingavtal med Telenor Norge. Avtalet omfattar applikationsunderhåll och utvecklingstjänster och inbegriper en modernisering av Telenor Norges applikationsportfölj inom OSS, fast telefoni, mobiltelefoni, datalager och redovisningssystem.

Genom den här andra generationens outsourcinginitiativ förbättrar Telenor Norge verksamhetens effektivitet, förnyar sin IT-stack och kan reagera snabbare och smidigare på kundernas förändrade behov. "Lösningen innebär att vi gör sådana ändringar som behövs för att ge våra kunder förbättrade och mer innovativa tjänster när det gäller kapacitet, snabbhet och stabilitet, högre kvalitet för både röst och data och för att tillgodose behoven av tillgänglighet", säger Ragnar Kårhus, vd för Telenor Norge.

Avtalet understryker TCS:s ledande position på den nordiska marknaden. TCS rankades nyligen som den främste tjänsteleverantören i Norden. Ledande beslutsfattare i Norden rankade i en EquaTerra-undersökning TCS före alla andra leverantörer när det gäller kundnöjdhet, kvalitet, flexibilitet, risk och innovation. ”Det här avtalet understryker TCS:s förmåga att hjälpa globala företag att optimera kostnaderna för att driva företaget och kanalisera besparingarna till moderniseringsprojekt som skapar minskade risker och ökad säkerhet”, säger A.S. Lakshminarayanan, vice VD och chef för Tata Consultancy Services europeiska verksamhet. Han tillade: ”Att Telenor väljer oss för att driva den här moderniseringen visar vilka framsteg vi har gjort på den nordiska marknaden och är ett bevis på vår stora expertis inom telekomområdet.” Affärsenheten telekom är det näst största marknadssegmentet för TCS, affärsenheten består av 12 000 anställda som arbetar för över 160 telekomkunder över hela världen.

Telenors moderniseringsprojekt skickar ut tydliga signaler till branschen: ”Det här avtalet utgör en viktig milstolpe för IT-branschen i Norge och visar att Global Service Delivery har accepterats i Norge. Vi tror att den här affären kommer att fungera som en katalysator för andra norska företag som nu utvärderar användningen av Global Service Delivery. TCS:s investeringar på den norska marknaden verkar ha positionerat företaget bra och gör att det kan kapitalisera på de här möjligheterna. TPI tror att det här avtalet kan innebära en förändring av hur norska företag förhåller sig till IT”, säger Tom Olsen, chef för TPI Norway.

Om Telenor
Telenor is an international provider of high quality mobile communications services to customers in 13 markets across Asia and Europe. Telenor is also a leading provider of fixed-line and media services to the Scandinavian countries. The Telenor Group is headquartered at Fornebu in Norway. Telenor shares are listed on the Oslo Stock Exchange (TEL).

Om Tata Consultancy Services (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS), är ledande inom IT-tjänster, affärslösningar och outsourcing på global basis och levererar ett unikt affärsvärde. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT-tjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery Model (GNDM) – erkänd av marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling.

TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 160 000 högutbildade IT-konsulter i 42 länder. Företaget omsatte 6,3 miljarder dollar under räkenskapsåret som avslutades 31 mars 2010 och är listat på både National Stock Exchange och Mumbai-börsen i Indien. Mer information finns på www.tcs.com

RSS Feeds:

TCS webbsida: http://www.tcs.com/rss_feeds/Pages/feed.aspx?f=p
Feedburner:

För mer information, kontakta:

Tata Consultancy Services
Suzanna Norberg, E-post:
suzanna.norberg@tcs.com, Tel: 0701-043 747
Carl Forsström, E-post:
carl.forsstrom@text100.se, Tel: 0708-330 210

Telenor
Anders Krokan, Information Manager, E-post: