Årets nyhet - semlan som är god och gör gott

Report this content

Nu har striden börjat om vem som bakar den godaste semlan. Uppfinningsrikedomen är stor – semmelwraps, semmelsmoothies, semmelbullen, semmelpizza är nyheter som utmanar och förnyar semmeltraditionen. Årets semla från Bageri Brillo och den regerande världsmästaren i sött bröd, Håkan Johansson, ser vid en första anblick ut som en klassisk semla. Men lyfter vi på locket kan vi se två viktiga nyheter som både smakar gott och gör gott.

Semmeltester fokuserar ofta på smak och utseende, faktorer som är viktiga för att bedöma vilken semla som är godast. Godast är i vårt tycke semlan som inte bara är god utan gör gott.

Vi har glädjen att i år presentera två nyheter som gör att du kan äta semlor med godare samvete:

• Grädden kommer från Gefleortens mejeri som är Sveriges minsta mejeriföretag. Grädden görs på mjölk från Gästrikland, norra Uppland och Dalarna. Grädden smakar godare med vetskapen om att Gefleortens mejeri ger sina bönder närmare en krona mer betalt per liter mjölk än Sveriges största mjölkleverantör gör.
  • Semlan bakas med Labans mjöl som är 100 procent gotländskt ekologiskt mjöl. Det innebär att det är fritt från besprutning och tillsatsämnen till skillnad från merparten av mjöl på marknaden. Vårt mjöl innehåller mer näring, fibrer och nyttiga bakterier som är bra för kroppen på grund av att mjölet siktas färre gånger än vanligt mjöl. Dessutom är mjölet färskt, det mals varje vecka till skillnad från vanligt mjöl som mals cirka sex månader innan bakning.

Precis som tidigare år innehåller semlan mandelmassa gjord enbart på spansk mandel och socker, med andra ord helt fri från e-ämnen. Mandelmassan produceras av det lilla familjeföretaget Valdéngården i Köping.

Bageri Brillos semlor finns att köpa i två storlekar, en normalstor och en mindre. Du hittar dem på Taverna Brillo, Luzette, Stockholms Matmarknad och självklart på plats där de görs i bageriet som ligger i Tullhus 1 på Skeppsbron.

Fakta: Håkan Johansson som leder Bageri Brillo är regerande världsmästare i sött bröd sedan han erövrade titeln i individuella Bagar-VM 2014. Utöver hans många tävlingsframgångar utsåg Världsförbundet för bagare och konditorer (UIBC) 2015 Håkan Johansson till ”World baker of the year 2015”. Det innebär att Håkan blev den första svensk som får den prestigefyllda titeln och dessutom är han den yngsta någonsin som har tagit emot denna utmärkelse. Sedan 2014 är Håkan coach och lagledare för det Svenska Bagarlandslaget.

Taggar: