TC TECH tar in 20 Mkr i nyemission

TC TECH’s styrelse har beslutat genomföra en riktad nyemission om 833 333 aktier i enlighet med det bemyndigande som beviljades av bolagets årsstämma den 18 maj 2017. Genom emissionen kommer bolagets aktiekapital att öka med 66,7 Tkr, samtidigt som bolaget tillförs ca 20 Mkr i likvida medel.

En av de största aktietecknarna i emissionen är PriorNilsson Fonder, som utsågs till årets fondbolag 2016. PriorNilssons samtliga fonder placerade sig då i topp 3-skiktet i kategorierna Sverigefonder och Hedgefonder, där de dessutom tog hem utmärkelsen bästa fond i båda kategorierna. PriorNilssons kapitalförvaltning karaktäriseras av starkt fokus på engagemang och långsiktighet.

Övriga aktier har tecknats av juridiska och fysiska personer som bedöms bli långsiktiga partners till bolaget.  Teckningskursen har fastställts till 24 kr per aktie och beräknats såsom genomsnittskursen under de tio börsdagar som föregick styrelsens beslut (27 kr) minskat med 11 %.

Emissionen innebär en avvikelse från samtliga ägares företrädesrätt. Syftet är att tillföra bolaget ytterligare rörelse- och utvecklingskapital, samtidigt som ett antal nya kapitalstarka ägare ansluter sig till bolaget.

”Att välrenommerade ägare som PriorNilsson Fonder väljer att investera i TC TECH är ännu en viktig bekräftelse av vår teknologi och potentialen i TC TECH”, säger styrelsens ordförande Peter Mattisson i en kommentar.

Peter Mattisson, styrelseordförande TC TECH

Denna information är sådan information som TC TECH Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 22 juni 2017 08.00 CET.