Facklig kritik mot vinsttak

Välfärdsutredningen har idag överlämnat betänkandet Ordning och reda i välfärden till civilminister Ardalan Shekarabi. TCO är starkt kritiska till bland annat förslaget om införandet av ett vinsttak och menar att fokus i stället borde handla om hur man skapar god kvalitet och goda arbetsvillkor för de anställda.

– Vinsttak och procentsatser i bokföringen gör inte välfärden bättre varken för elever, patienter och brukare eller för de som arbetar i skolan, vården och omsorgen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO gav i oktober Novus i uppdrag att undersöka hur befolkningen ser på vinstfrågan. 85 procent svarade att de tycker att det är viktigt att regeringen och oppositionen kommer överens om spelregler för olika utförare i välfärdssektorn.

– Målsättningen måste vara att öka kvalitet och insyn i verksamheterna, förbättra arbetsvillkoren för de anställda och se över ersättningssystemen. Det är de stora frågorna som regeringen och oppositionen har att hantera. I stället för att låsa sig vid gamla positioner är det dags att närma sig varandra. Väljarstödet för en långsiktig blocköverskridande lösning är massivt, säger Eva Nordmark.

José Gutierrez, presschef, 072-207 35 53