Här är framtidens 99 mäktigaste

Idag presenterar TCO Framtidens 99 mäktigaste. Listan toppas av en jämställdhetspionjär, en hackerjournalist och statsministerns vänstra hand.

– Vi i TCO vill uppmärksamma kraft, mod och innovationsförmåga som finns hos unga och engagerade. Vi har listat de vi tror kommer vara bland de mäktigaste inom samhälle, politik och näringsliv i framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Framtidens 99 mäktigaste samlar unga opinionsbildare, mellan 18 och 35 år, från politiken, opinionsbildande organisationer, fack, näringsliv och media. Tio personer är rangordnade med motivering. Övriga 89 listas utan inbördes ordning.

Topp 10

1. Amanda Lundeteg, VD och talesperson Allbright

2. Kristoffer Örstadius, grävande journalist DN

3. Kristina Persdotter, stabschef hos statsminister Stefan Löfven

4. Johanna Jönsson, talesperson för migrations- och integrationsfrågor (C)

5. Adrian Swartz, VD och medgrundare, Cruitway

6. Seher Yilmaz, ordförande Rättviseförmedlingen

7. Viktor Banke, biträdande jurist Nichols & Co. och kolumnist

8. Karla Wixe, chef för Fackliga brysselkontoret

9. Olle Aronsson, medgrundare och produktchef, Breakit

10. Bodil Sidén, fd andre vice ordförande MUF

– Det finns så många kompetenta, nytänkande och nyskapande personer som verkar inom TCOs intresseområden, så vi väljer att lyfta fram dem som är på väg uppåt och framåt, säger TCOs ordförande Eva Nordmark.

Topp 10-listan kommer därför att innehålla helt nya namn varje år. De som fanns på topp 10 2015 kan dock finnas kvar på 99-listan 2016.

Framtidens 99 mäktigaste utses genom en avvägning av formell och informell makt, vilka positioner deras företrädare har samt genomslag i traditionella och sociala medier. Vi har också i valt att lyfta nytänkande och nyskapande personligheter.

Hela listan med Framtidens 99 mäktigaste och alla motiveringar presenteras på ett event hos TCO idag den 16 mars kl 16:30. Följ tillställningen på #framtidens99.

Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.