Pressinbjudan: Det våras för jämställda föräldrar

Välkommen till ett frukostsamtal 24 april om dagens och framtidens föräldraförsäkring. TCO presenterar nya förslag för ökad jämställdhet i föräldraförsäkringen och vi får höra mer om vilka förändringar som politiker och opinionsbildare vill se.

Män i Sverige tar bara en femtedel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år. Kvinnor står alltså för fyra av fem dagar. Föräldraförsäkringen behöver förändras så att män och kvinnor delar mer lika. Det krävs för att öka jämställdheten på arbetsmarknaden och minska inkomstskillnaderna mellan kvinnor och män.

De flesta vill ha ökad jämställdhet men det finns ingen politisk enighet kring hur vi når dit. Vissa vill se en helt individualiserad föräldraförsäkring utan möjlighet att överlåta dagar, medan andra absolut inte vill styra hur föräldrar lägger upp och fördelar ledigheten mellan sig.

Innehåll:

• TCO presenterar nya förslag för ökad jämställdhet i föräldraförsäkringen: föräldratidsdagar, jämställdhetspeng och nudging.
  • Nudging beskrivs som en metod för att vänligt putta någon i rätt riktning, utan att använda piska eller morot. Kan nudging vara ett sätt att få föräldrar att dela mer jämställt? Francisca Ramsberg författare till rapporten ”När det rätta blir det lätta” delar med sig av sina lärdomar.
  • Hur vill politiker och opinionsbildare förändra föräldraförsäkringen? Panelsamtal med Ulrica Schenström från Moderatkvinnorna, Carina Ohlsson från S-kvinnor, PM Nilsson från Dagens Industri och Jens Karberg från Män för jämställdhet.

Datum: 24 april
Tid: 8.30-9.30
Plats: Bistron, TCO-huset, Linnégatan 14, Stockholm

Frukost serveras från kl. 8.00
Anmäl dig till seminariet här.

Medverkande
Ulrica Schenström, ordförande Moderatkvinnorna
Carina Ohlsson, ordförande S-kvinnor
PM Nilsson, politisk redaktör Dagens Industri