Stora skillnader i uppfattning om sjukskrivning

Idag publicerar TCO en rapport som bygger på en undersökning om hur tjänstemän uppfattar sin sjukskrivningsprocess. Undersökningen visar en polarisering där man antingen är väldigt nöjd eller väldigt missnöjd med sin process.

Sedan 2010 har sjukfrånvaron ökat med 79 procent. Psykisk ohälsa dominerar som sjukskrivningsorsak. Även om sjukskrivningsprocessen med tillgång till företagshälsovård, rehabilitering och arbetsanpassning tycks fungera väl för många tjänstemän finns det också en stor grupp för vilka processen inte fungerar. Rapporten visar att omkring 27 procent av tjänstemännen har fått stöd från företagshälsovården under sjukskrivningen. Samtidigt har omkring 15 procent av tjänstemännen inte fått stöd fast de hade behövt det.

-         Att många tar sig tillbaka till arbete och är nöjda med processen är glädjande, men fler måste få chansen. Därför måste både arbetsgivare och staten ta ansvar. Med hjälp av en väl fungerande sjukförsäkring och sjukskrivningsprocess kan skillnaderna minska, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Rapporten visar att viljan hos tjänstemän att gå tillbaka till samma arbetsgivare varierar beroende på bland annat sjukskrivningsorsak, anställningsform och anspänt arbete. Exempelvis vill knappt hälften av de som blivit sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa tillbaka till samma arbetsgivare.

-         Både individ och samhälle har investerat i utbildning, det måste tillvaratas. Allt annat är slöseri med både tid och pengar. Därför behövs det fler vägar tillbaka till arbetslivet för de som blir sjuka genom mer flexibel sjukskrivning och ökade möjligheter till vidareutbildning, säger Mikael Dubois, utredare TCO.

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

Mikael Dubois, utredare, 070-249 32 38, mikael.dubois@tco.se

TCO

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister. www.tco.se