Skrällgäng med sikte på STCC-toppen

Fjolåret blev en succé. Team biogas.se överraskade på alla och var snubblande nära att köra till sig båda titlarna i STCC.

Nu är skrällgänget tillbaka – för att nå hela vägen den här gången.

– Det är givetvis målsättningen, men i idrott kan man inte vinna något på beställning, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

Alla förberedelser är avklarade. På påskafton inleds STCC 2011 med premiärtävlingen på Jyllandsringen. Efter ett halvårs hårt arbete är det dags för alla att visa vad de går för.

Arvikabaserade Team biogas.se kommer väl förberett och ser fram emot att på nytt få matcha sina VW Scirocco i mästerskapet.

I fjol kunde Team biogas.se, med Fredrik Ekblom och Patrik Olsson bakom ratten i de båda bilarna, slå lite i underläge. I år är konkurrenterna förvarnade.

– Men det känns bara bra att många har stora förväntningar på oss. Vi ska njuta av det i stället för att få prestationsångest, lovar Kristoffersson.

Team biogas.se är resultatet av ett nära samarbete mellan Volkswagen och energiföretaget E.ON. Båda drog nytta av framgångarna i STCC under fjolåret. VW sålde fler bilar och E.ON visade att biogas är ett vägvinnande bränsle även i racingsammanhang.

– Tillsammans bevisade vi att vi med våra bilar och klimatsmart bränsle kan tävla på samma villkor som alla andra och dessutom vara konkurrenskraftiga.

Förutom att Ekblom och Olsson blev trea och sexa i förarmästerskapet såg de till att Team biogas.se slutade tvåa i teammästerskapet, endast tre poäng från segern.

I år vill alla inblandade hela vägen upp till den översta platsen på pallen.

– Självklart är det så, men jobbet ska göras också. Till att börja med ska vi se till att vi har ett bra utgångsläge att vinna mästerskapet när det drar ihop sig till final i höst.

Men vägen dit är lång. Mycket ska klaffa.

– För att lyckas måste vi vara smarta och ha samma tillförlitlighet i bilarna som vi hade i fjol då vi bara bröt ett enda race – en punktering på Olssons bil i Falkenberg.

För att nå framgång i den här branschen krävs ständig utvecklig. Team biogas.se har jobbat hårt under vintern och våren med att förbättra sig på alla fronter.

– Vi hade mycket att jobba med efter fjolårssäsongen och har tagit ett rejält kliv framåt. Om vi har nått tillräckligt långt återstår att se.

STCC-säsongen 2011 inleds på Jyllandsringen i Danmark. Det är kanske den bana i hela mästerskapet som passar biogasbilarna sämst.

– Med tanke på det måste vi vara ödmjuka och kanske inte allt för optimistiska innan start. Målet är att kvala topp åtta med båda bilarna, vara någon stans mellan fjärde och åttonde plats i det första heatet och att genom en gynnsam startposition i det andra förhoppningsvis erövra en pallplats.

Kristofferssons strategi var i stort sett den samma som inför fjolårets första deltävling, som också avgjordes på Jyllandsringen. Hur det gick då? Ekblom bäst med en femteplats i det första racet, Olsson på pallen i det andra!

Får vi be om en önskerepris, tack.

....................................................................