Sveriges största undersökning av massage på jobbet visar att massage minskar sjukfrånvaron.

Report this content

Massage på jobbet ger färre sjukdagar. Den slutsatsen drar friskvårdsföretaget, Team Lars Massage, efter att ha genomfört en kundundersökning bland de anställda på en av Sveriges största arbetsplatser, som erbjuder sina medarbetare klassisk massage.

-Det känns bra att få bekräftat vad vi alltid vetat, säger TLM:s VD Lars Carlstrand. Massage på jobbet har avgörande positiva effekter både för medarbetarna och företaget. Massage förhindrar sjukskrivningar. Närmare 1700 personer svarade på enkätundersökningen som visar att 18 procent upplever att massagen förhindrat en eller fler sjukskrivningsdagar. Bland annat har de svarande fått förbättrad kroppskännedom och att massagen lindrar besvär som smärta i nacke, rygg och skuldror. 75 procent fick mindre ont. -Hög arbetstakt och långa pass framför datorn gör att många kan får problem i nacke, rygg och skuldror. Med klassisk massage på jobbet upplever 75 procent att de får minskade besvär, berättar Carlstrand. Andra som tackar ja till massage på sin arbetsplats gör det i förebyggande syfte. Förutom att minska smärta och muskelstelhet kan massage även motverka sömnproblem och stress. Satsat på massage sedan 2004. Företaget där undersökningen genomfördes har satsat på massage på jobbet sedan 2004 och finns på 20 orter i Sverige. Certifierade massörer från Team Lars Massage arbetar med att ge medarbetarna klassisk massage. De ger även tips och råd om stretchövningar och övningar för att lindra stela leder och muskler. Landets största leverantör av massage på jobbet. Team Lars Massage AB är Sveriges främsta leverantör av massage på på jobbet. Företaget utför 55 000 behandlingar per år och samarbetar med ledande företagshälsovård och friskvårdsföretag i Sverige. Sammanfattning av effekten av massage på jobbet. • Ekonomi och lönsamhet – minskad sjukfrånvaro, bevisat effektiv friskvårdssatsning. • Beteendeförändrande – medarbetarna förstår den egna kroppens signaler bättre och tänker på hur man sitter i det dagliga arbetet. • Bevisat behandlingsresultat – 75% fick mindre ont i rygg, nacke och axlar. • Kvalité på behandlingarna – 94% nöjda kunder. Hela undersökningen finns här: http://www.larsmassage.se/resultat.html För mer information kontakta: Lars Carlstrand, Team Lars Massage AB Mobil: 070 5360688 E-post: lars.carlstrand@larsmassage.se www.larsmassage.se TEAM LARS MASSAGE AB ÖSTRA ÅGATAN 35B 753 22 UPPSALA TEL 018-129101 FAX 018-129105 INFO@LARSMASSAGE.SE LARSMASSAGE.SE

Taggar: