Nytt kollektivavtal för scenkonstinstitutionerna

I veckan tecknades ett nytt avtal för scenkonstinstitutionerna mellan Teaterförbundet för scen och film och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst.  Avtalet är treårigt och likvärdigt med det så kallade märket. Löneökningen blir 2 % per år, och individgarantin blir 200 kronor. Dessutom är parterna överens om ökade pensionsavsättningar motsvarande 0,5 procent.

Parterna konstaterade att några av de frågor som behandlats i årets avtalsrörelse kräver ett mer omfattande utrednings- och förhandlingsarbete. Därför har fem förhandlingsgrupper tillsatts där dessa frågor ska behandlas.

- Vi är glada att vi kunnat teckna ett kollektivavtal där våra medlemmar får lönehöjningar som ligger i nivå med den övriga arbetsmarknaden. Nu ser vi fram emot att fortsätta arbetet i förhandlingsgrupperna med Svensk Scenkonst. Målet är att få bättre avtal för våra medlemmar, och uppnå en samsyn med arbetsgivaren i viktiga frågor som upphovsrätt, anställningsformer, praktik och arbetstider, säger Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet för scen och film.

Kontakt Teaterförbundet för scen och film

Anna Carlson, ordförande

Madeleine Wagemyr, förhandlingschef

Teaterförbundet är ett fackförbund som är verksamt inom scen- och filmbranschen. Våra medlemmar är yrkesverksamma artister och teknisk- och administrativ personal inom svensk teater, film, radio, TV och bio. Teaterförbundet tecknar kollektivavtal med arbetsgivarna som ger medlemmarna så bra löner och anställningsvillkor som möjligt. Vi bevakar också upphovsrättsliga frågor och arbetar med bransch- och yrkesfrågor, scen- och filmpolitik.