Simon Norrthon ny ordförande för Teaterförbundet för scen och film

I helgen valdes en ny förbundsstyrelse för Teaterförbundet för scen och film under förbundets riksstämma som hölls på Djurönäset i Stockholm. Till ny ordförande valdes skådespelaren Simon Norrthon. Under dagarna beslutades även vilken inriktning och fokus förbundet ska ha under de kommande fyra åren.

- Jag är väldigt hedrad över att ha blivit vald till ordförande för Teaterförbundet för scen och film, och jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med den nya förbundsstyrelsen, säger Simon Norrthon, ny ordförande för Teaterförbundet för scen och film.

Simon Norrthon är skådespelare och regissör, utbildad vi Teaterhögskolan i Stockholm, och har medverkat i ett stort antal pjäser och filmer. Mellan 2011 – 2018 var han prefekt på Institutionen för skådespeleri vid Stockholms dramatiska högskola. Simon har suttit i förbundsstyrelsen sedan 2002 och var innan dess ledamot i Teaterförbundets jämställdhetsgrupp. Sedan 2002 sitter han även i styrelsen för Teaterförbundets rättighetsbolag.

- Teaterförbundets uppgift är att arbeta för medlemmarna får ett bra yrkesliv och att de får betalt för sitt arbete. Våra medlemmar ska ha samma rätt till socialförsäkringar som övriga arbetsmarknaden. Upphovsrättsfrågorna är mycket viktiga för våra medlemmar eftersom de utgör grunden för en väsentlig del av försörjningen, säger Simon Norrthon.

Simon Norrthon efterträder Anna Carlson, som under stämman avtackades efter tolv år som ordförande.

Övriga ledamöter i Teaterförbundets nya styrelse är:

Mary-Anne Buyondo, skräddare
Måns Clausen, skådespelare
Tove Dahlberg, operasångare
Robert Forsman, säkerhetschef
Andrzej Glosniak, dansare
Therese Hörnqvist, scenkonstproducent
Minna Krook, koreograf/dansare
Zofi Lagerman, scenograf
Martyna Lisowska, musikalartist
Aleksa Lundberg, skådespelare/dramatiker
Thomas Nording, teknisk produktionssamordnare