Prisregn över hus i tegel

Murade hus har vunnit samtliga stora priser inom byggbranschen under 2017 – Årets Bygge 2017, Årets Fasad 2017 och Kasper Salinpriset.

Tegel upplever en renässans, inte minst på grund av stenens många fördelar – alltifrån design, form och färg till den långa hållbarheten och den otroligt goda totalekonomin.

Bland 20 nominerade utsågs det murade bygget Rättspsykiatriskt Centrum i Trelleborg till Årets Bygge 2017. Fastigheten är på 12 000 m2och ritad av BSK Arkitekter. Rättspsykiatriskt Centrum är ett av Sveriges största plusenergihus, och dessutom det första i sitt slag inom den offentliga sektorn.

Årets Bygge 2017 är det mest prestigefyllda priset inom den svenska byggbranschen och delas ut för bästa kvalitet, samarbete, ekonomi och form. Priset delas ut i ett samarbete mellan Svensk Byggtjänst och Byggindustrin.

Producerar mer energi än det förbrukar

Rättspsykiatriskt Centrum är en Miljöbyggnad Guld och byggt som ett passivhus, som kräver en energiförbrukning som är lägre än 14 kWh per kvadratmeter och år. Under projektet upptäckte man att man med enkla medel kunde göra huset ännu mera energieffektivt. Genom att utnyttja vindkraft och solceller blev huset ett plusenergihus, som producerar mera energi än det förbrukar.

Rättspsykiatriskt Centrum blev också Årets Fasad 2017 för sin helt unika fasad i tegel. Bland de andra nominerade fanns det helmurade parkeringshuset till Malmö Expo Center, MalmöMässan. Priset delas ut av branschorganisationen Murnings- och Putsentreprenörsföreningen, SPEF.

”Tegeltrenden breder ut sig i hela Norden och styrs särskilt av teglets många arkitektoniska möjligheter och ett ökat intresse hos fastighetsägare och byggherrar för underhållsfria hus som kan klara framtidens klimat”, säger Gitte Krusholm Nielsen, vd Byggitegel.se.

Årets bästa byggande

Kasper Salin-priset som premierar årets bästa bygge har delats ut sedan 1962. I år gick det prestigefyllda priset till bostadsorganisationen HSB för etagebygget Studio 1 i Göteborg. Fyra var nominerade, och av dem var bara Studio 1 byggt i tegel. Det är företaget Johannes Norlander Arkitektur, som står bakom bygget.

Juryn rosar HSBs Studio 1 för en hög arkitektonisk kvalitet i samklang med den omgivande naturen, och arkitekten och skribenten Ylva Frid har förtjust kommenterat det vackra hantverket:

”När du kommer till Studio 1 av Johannes Norlander är det plötsligt som att vara i Danmark. Alltså som när man är i Danmark och står och tittar på välgjorda tegeldetaljer, tunna karmprofiler och snygga takavslut och undrar varför det aldrig byggs så noga och bra i Sverige. Det här är beviset på att det gick: varenda detalj sitter, både på nära håll och på avstånd”, skriver arkitekt Ylva Frid på www.arkitektur.se.

Gitte Krusholm Nielsen, Tegelinformation, Tel: 45 7114 1440, e-post:gkn@dansketegl.dk, www.tegelinformation.se

Svenska och danska tegelproducenter gör tillsammans med den danska branschföreningen ”Danske Tegl” en svensk satsning på information om murat byggande. www.tegelinformation.se är en av flera aktiviteter riktade gentemot svenska arkitekter och byggkonsulter samt svenska konsumenter som vill veta mera om att bygga med tegel utom- och inomhus.