Folkkäre Leif GW Persson lanserar ”GW:s röda”

Report this content

Tegnér Spirits & Wine lanserar det röda vinet "GW:s röda" tillsammans med den välkände TV-profilen och författaren Leif GW Persson. Det portugisiska vinet från regionen Tejo är en blandning av druvorna Aragonez, Castelão och Cabernet Sauvignon och enligt Leif själv ”en gåva till livet”. Det är ett lätt rött vin med mycket karaktär som passar bra till sommarens grillrätter. Samarbetet är det första i sitt slag och resultatet av en gammal vänskap mellan Christer Tegnér och Leif GW Persson.

Den folkkäre TV-profilen Leif GW Persson lanserar tillsammans med Tegnér Spirits & Wine, det röda vinet - "GW:s röda". Det portugisiska vinet kommer från regionen Tejo, en relativt outforskad vinregion i Portugal som under det senaste decenniet satsat på kvalitetsviner. Vinodlingarna ligger placerade runt den över 100 mil långa floden Tejo och vinerna är kända för sin fräschör. ”GW:s röda” är en blandning av druvorna Aragonez, Castelão och Cabernet Sauvignon och enligt GW Persson ”en gåva till livet”. Med sin mjuka karaktär med smak av röda frukter och bär det med fördel avnjutas såväl till sommarens grillrätter.

- GW är min gamle kompis som jag har känt i 60 år, det vill säga sedan skoltiden, och som jag fortfarande träffar regelbundet och pratar om just vin, livsnjutare som vi är. Min familj som har varit i vinbranschen i fem generationer föll det sig naturligt att just vi skulle göra ett vin tillsammans och vi är glada att vi kom till skott, säger Christer Tegnér, VD och ägare av Tegnér Spirits & Wine.

Samarbetet är det första av sitt slag och den folklige Leif GW Persson har varit på plats hos den utvalde vinproducenten i Portugal för att ta fram ett rött vin som verkligen faller honom i smaken. I ett personligt brev berättar han om sina förtjusningar, njutningar och svårigheter och om vinet som han tillgivet kallar ”GW:s röda”.

- GW:s röda är ett bra rött vin, bättre än så blir det faktiskt inte, kommenterar Leif GW Persson själv om vinets smak och karaktär.

Från och med den 29:e maj går "GW:s röda" att beställa på systembolaget.se och via vinguiden.se. Artikelnummer är 72139 och priset är 109 SEK. Med en beställning på tre flaskor från vinguiden.se levereras vinet i en vacker trälåda.

För bilder video eller information, vänligen kontakta:
Sami Tahir, Presskontakt, MSL

Telefon: 073 748 17 16
E-post: sami.tahir@mslgroup.com

Om Tegnér: Tegnér Spirits & Wine är grundat av Sveriges äldsta aktiva vinhandlarfamilj. Med tradition och kunnande i vin- och spritbranschen har vi i över 5 generationer skapat en familjeverksamhet som importerar, marknadsför och skapar kvalitetsprodukter för den svenska marknaden.

Taggar: