Appen "Kolla Matstället" från Tekis ger koll på Linköpings restauranger

Report this content

STOCKHOLM, 7 februari 2014 – Addnode Groups dotterbolag Tekis har utvecklat ”Kolla matstället” på uppdrag av Linköpings kommun. Appen redovisar resultatet av utförda livsmedelskontroller och ger medborgarna unik och värdefull information om restauranger i kommunen.

”Kolla matstället” är en app som publicerar information baserad på den offentliga kontroll som görs av alla företag som tillhandahåller livsmedel och därmed ansvarar för att dessa livsmedel är säkra och rätt märkta. Livsmedelsinspektionens mål är att alla konsumenterna ska få säkra livsmedel och att de inte blir vilseledda. Kontrollen innebär ett skydd för konsumenten och omfattar bl.a. kontroll av hygien vid hanteringen av råvaror samt att märkning av livsmedel stämmer med det man får enligt menyn. Appen har uppmärksammats med inslag i bl.a. SVT.se, SR.se och Corren.se.

”Kolla matstället” är en äkta tjänst som är integrerad med kommunens miljö- och tillsynssystem och ger omedelbart svar på frågan om vilken livsmedelskvalitet restaurangerna i kommunen har”, säger Carin Andersson, VD för Tekis.

Just nu är det bara Linköpings kommun som har gett medborgarna möjlighet att via appen ”Kolla matstället” få direkt access till inspektionerna av restaurangerna men alla kommuner som använder Tekis miljösystem Ecos kan erbjuda samma tjänst till sina medborgare.

Carin Andersson, VD, Tekis AB
Tel: +46 (0) 8 404 31 81, e-post: carin.andersson@tekis.se

Stefan Idstam, Konsultchef, Tekis AB
Tel: +46 (8) 404 31 98, e-post: stefan.idstam@tekis.se