Alla elever bör garanteras 200 timmars teknikundervisning

Skolinspektionen underkänner idag grundskolans teknikundervisning. Undervisningen utgår sällan från kursplanen och det finns brister i undervisningstid, lärarkompetens, utrustning och läromedel. Nu kräver Teknikföretagen att alla elever ska få rätt till 200 timmar teknikundervisning i grundskolan.

-   Alla grundskolor bör ha en behörig lärare med ansvar för teknikämnet och alla elever bör garanteras 200 timmar schemalagd undervisning i teknik under grundskolan, säger Tobias Eriksson, ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor på Teknikföretagen.

-  Om undervisningen fungerade bättre skulle det kunna öka söktrycket till industrirelevanta utbildningar i gymnasiet och på högskolan. Men nu blir bristerna i teknikundervisningen istället ett hot mot svenska teknikföretags långsiktiga kompetensförsörjning, säger Tobias Eriksson.

-  Sedan 2004 har vi satsat över tio miljoner kronor varje år på skolmaterial, inspirationsföreläsningar och pengar till skolor som vill utveckla sin teknikundervisning. Men nu måste regeringen och ansvariga kommunpolitiker ta sitt ansvar och se till att alla elever kan erbjudas en fullgod undervisning i teknikämnet, säger Tobias Eriksson.

Läs mer om Teknikföretagens förslag

Tobias Eriksson, ansvarig kompetensförsörjning, 08-782 08 26, 070-3712939

Alla grundskolor bör ha en behörig lärare med ansvar för teknikämnet .
Tobias Eriksson, ansvarig kompetensförsörjning