Design med fingertoppskänsla prisas

Martin Magnusson & Co belönas med Stora Designpriset 2013 för sina handskar för skidåkning och andra sporter, Hestra. Utöver äran får det vinnande bidraget en kvarts miljon kronor.

Juryns motivering lyder:

”Martin Magnusson & Co är handskmakaren som genom att bjuda in professionella användare i designprocessen gjort familjeföretaget till en kommersiell framgångssaga och Hestra till ett starkt globalt varumärke.”

Stora Designpriset uppmärksammar affärsframgångar med ett integrerat och konsekvent designarbete. Vinnaren får 250 000 SEK varav hälften ska doneras till forskning på området.

Juryn har bestått av följande personer:
Stefan Ytterborn, representant för 2012 års vinnare POC Sweden
Robin Edman, SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign
Michael Henriksson, Read Soft AB
Erika Lagerbielke, Svensk Form
Henrik Otto, Electrolux AB
Anders Rune, Teknikföretagen

På Stora Designprisets Facebook-sida har Publikens Favorit bland finalisterna röstats fram. Vann gjorde ”Panthera X” – världens lättaste rullstoll från Panthera med design av Gestalt Industriell Design.

Anton Magnusson, Martin Magnusson & Co, 0370-33 97 10, hestragloves.com

Detta är Stora Designpriset
Stora Designpriset uppmärksammar och belönar extraordinära affärsframgångar som uppnåtts genom konsekvent designarbete. Priset tilldelas svenska företag och deras designleverantörer. Priset delas ut en gång per år av Teknikföretagen i samverkan med Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID och Svensk Form. Mer info på www.storadesignpriset.se och www.facebook.com/storadesignpriset

Stora Designprisets jury