Det spelar roll vad barnen får i julklapp

Mitt i julruschen är det svårt att tänka mer långsiktigt än fram till mellandagarna. Men att se över vilka intressen barnens julklappar främjar på sikt är inte så dumt. När Ungdomsbarometern, på uppdrag av Teknikföretagen, undersöker vad som ligger bakom ungas intressen och framtidsval visar det sig att leksakerna spelar roll. Könsstereotypa klappar kan leda till könsstereotypa val, och risken är att tjejer går miste om spännande jobb, karriärmöjligheter och arbetsplatser.

Det är ett känt faktum att tjejer väljer tekniska utbildningar och jobb i lägre utsträckning än killar. I november släpptes Skolverkets siffror över höstens antagning till gymnasiet och glädjande nog ökar antal tjejer som sökt Teknikprogrammet något. 2 av 10 är kvinnor. Tyvärr håller de könsstereotypa utbildningsvalen i sig även högre upp i åldrarna. 32 procent av de utfärdade examensbevisen 2015/2016 på civilingenjörsutbildningar togs ut av kvinnor, det är en ny toppnivå sedan 2005.

På uppdrag av Teknikföretagen har Ungdomsbarometern undersökt vad som ligger bakom ungas framtidsval. Inom ramen för Ungdomsbarometern 2015/2016 fick 4000 tjejer frågor kopplade till temat teknikintresse, och på frågan ”Varför tror du att tjejer väljer tekniska utbildningar och yrken i lägre utsträckning än killar?” var svaren, inte helt oväntat, kopplade till normer. Teknik anses vara manligt kodat och därför väljer tjejer i lägre grad dessa utbildningar och yrken. Det står även klart att barn fostras till att följa normer i tidig ålder. Tjejer och killar får olika sorters leksaker och uppmuntrats helt enkelt att gilla olika saker.

Svar från undersökningen:

Pojkar uppmuntras att utforska och leka med teknik medan flickor uppmuntras till att leka med dockor, vara snälla och välja typiskt ”kvinnliga” utbildningar.

Tjejer blir från tidig ålder introducerad till ”kvinnliga intressen” Redan som små barn får flickan en docka och pojken en radiostyrd bil.

Eftersom samhället lär killar att det är naturligt för dem att hålla på med teknik. Barnleksaker för killar väcker mer intresse än leksakerna för tjejer (te.x. lego för killar och dockor för tjejer).

För att samhället är utformat så att de yrkena upplevs som "manliga". Generellt sett ser killar de yrkena som en möjlighet från en ung ålder, något inte tjejer gör - vilket kan ha att göra med hur leksaksaffärer sätter kön på olika typer av leksaker.

Killar kanske möter tekniken tidigare i sina liv, genom att t.ex få leksaksbilar eller tv-spel. Då föds det ett intresse tidig. Jag hoppas verkligen det vänder, för tjejer rockar också på teknik!

Det är uppenbart i studien att många tjejer och killar upplever att de blivit uppfostrade och fått leka på olika sätt, säger Ulrik Simonsson, vd på Ungdomsbarometern. Inte minst när det handlar om teknik kopplar många både sitt intresse och ointresse till just de leksaker de fått och uppmuntrats att leka med till detta.

– Håll koll på vilka signaler dina julklappar ger. Förutsätt inte att en tjej prompt ska ha tjejlego, men man behöver inte bli en julsabotör bara för att man vill vara jämställd, säger Amelie von Zweigbergk, chef för industriell utveckling på Teknikföretagen. Står Barbie högst på önskelistan så kan det bli en jämställd present ändå – allt hänger på leken runt omkring. Varför inte bygga ett Barbiehus tillsammans?