Klätterutrustning tilldelas 2017 års Stora Designpris

- Innovation och design är av tradition starka och viktiga verktyg för svensk industris konkurrenskraft och lönsamhet. Form och funktion går hand i hand i svensk produktutveckling och har med kunden i centrum givit internationella erkännanden. Ett välförtjänt grattis till en riktig ”höjdarprodukt” säger Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen.

JURYNS VINNARMOTIVERING

ACX Power Ascender är ett hjälpmedel som revolutionerar klättringsarbete inom bland annat underhåll och räddningstjänst. Actsafe och Shift Design & Strategy har genom innovativ design utvecklat en kommersiellt framgångsrik och lätt repvinsch med hög kapacitet som prioriterar säkerhet men också omfattar körglädje.

ÖVRIGA FINALISTER

Air Smart Spirometer från Pond Healthcare Innovation. Design: Pond Innovation.

Hissystem Aritco HomeLift från Aritco Lift Design: Lervik Design

Cykelhjälm Hövding 2.0 från Hövding Sverige.

Sportbarnvagn Thule Urban Glide från Thule Group. Design: Veryday.

PUBLIKENS FAVORIT

Cykelhjälm Hövding 2.0 från Hövding Sverige.

Teknikföretagens Stora Designpris uppmärksammar affärsframgångar med ett integrerat och konsekvent designarbete. Priset delas ut en gång per år av Teknikföretagen i samverkan med Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID och Svensk Form. Vinnaren belönas med 250 000 kronor, varav hälften ska doneras till ett forskningsprojekt inom designområdet.

För mer information:

Anna Lööf, pressansvarig