Märket är satt - nya avtal för industrin

Industrins parter har ett nytt gällande avtal som också är märket för svensk arbetsmarknad. Idag har arbetsgivarna inom industrin nått en överenskommelse på 2,2 procent för perioden 1 april 2016 – 31 mars 2017 med våra motparter.

- Vi gick in med ambitionen att stärka konkurrenskraften och möjliggöra fler jobb i Sverige. Det är en viktig uppgift att bryta trenden där vi tappar verksamhet och arbetstillfällen till utlandet. Ambitionen ligger helt i linje med Industriavtalet men tyvärr nådde vi inte ända fram. Vi behöver sätta oss ner och analysera hur vi ska agera framöver, säger Åke Svensson, vd Teknikföretagen.

- Den överenskomna nivån, märket, är nu taket för arbetsmarknadens kostnadsökningar. Överstigs den redan höga nivån riskeras industriavtalets framtid. Det skulle hota reallöneutvecklingen, svenska företag, jobb och välfärd, säger Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen.

- Vi är besvikna att det inte har gått att komma längre i förhandlingarna. Vi hade behövt möta den fallande globala tillväxten med en nedväxling av löneökningstakten för att främja medlemsföretagens konkurrenskraft. Facken har fokuserat på vad andra kan tänkas acceptera och inte utgått från industrins konkurrenskraft i en global ekonomi, säger Per Hidesten.

Industrins arbetsgivarorganisationer är:

Teknikföretagen, Industriarbetsgivarna, Livsmedelsföretagen, Grafiska Företagen, IKEM, SLA, TMF, TEKO samt BÄF.

För mer information, kontakta gärna:

Per Braconier, kommunikationschef Industriarbetsgivarna, tfn 070-534 51 66

Anna Lööf, pressekreterare Teknikföretagen, tfn 072-523 25 80