Therese Lindgren startar gruppen ”Tjejer som vill gå teknik” inför gymnasievalet

Tillsammans med Teknikföretagen har Therese Lindgren skapat Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik”. Gruppen är en mötesplats för tjejer som vill komma i kontakt med andra teknikintresserade, kanske till och med sina framtida klasskompisar, redan innan gymnasiet.

Gymnasievalet närmar sig. Ett enkelt val för vissa, men inte för alla. En del väljer samma skola och program som sina kompisar istället för att följa sina egna intressen. Rädslan att bli ensam i den nya klassen är helt enkelt för stor. Därför har Therese Lindgren, en av Sveriges mest inflytelserika influencer, och Teknikföretagen skapat Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik”. Gruppen är en mötesplats där tjejer, som funderar på att söka teknikprogrammet eller något annat program med teknisk inriktning, ska kunna diskutera och peppa varandra inför gymnasievalet. Therese Lindgren, som själv har ett stort teknikintresse, kommer också att närvara i gruppen.

– Jag tycker det är otroligt roligt att fördjupa och fortsätta mitt samarbete med Teknikföretagen som pågått i snart två år, berättar Therese Lindgren. Att nu tillsammans med dem skapa Facebookgruppen “Tjejer som vill gå teknik” känns helt rätt för att skapa en miljö och mötesplats för teknikintresserade tjejer för att träffas och lära känna varandra! Det är just en sån mötesplats som jag själv hade önskat mig inför och under de år jag studerade systemvetenskap.

– Även om antalet tjejer som söker teknikprogrammet ökar behövs initiativ som stöttar unga att göra normbrytande studieval. En jämställd arbetsmarknad börjar redan i skolan, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen. Mitt tips är att se gymnasiet som en chans att lära känna nya människor som delar samma intressen.

Om gruppen

Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” är en stängd grupp för tjejer/ickebinära som är intresserade av att söka teknikprogrammet eller andra program med teknisk inriktning som exempelvis industritekniska eller el- och energiprogrammet.

För frågor, vänligen kontakta:

Elin Östblom, ungdomskommunikatör, elin.ostblom@teknikforetagen.se, 08-782 08 63.

Hack the World

Hack the World är Teknikföretagens samlade initiativ för att förändra bilden av teknikbranschen. Syftet är att få fler unga att intressera sig för teknik och söka sig till teknikutbildningar. Teknikföretagen är en arbetsgivarorganisation.