Therese testar teknik är tillbaka!

Idag är det äntligen premiär för säsong två av Teknikföretagens prisbelönta satsning Therese testar teknik. I tre avsnitt kommer den populära youtubern Therese Lindgren att prata programmering i sin youtubekanal.

Bakgrunden till satsningen är att teknikindustrin har svårt att hitta rätt kompetens. Man försöker därför inspirera ungdomar i allmänhet och tjejer i synnerhet att välja tekniska utbildningar och yrken.
– Dessutom har vi ökat vårt fokus på industrins digitalisering den senaste tiden och då ska såklart vårt arbete med ungdomskommunikation gå i samma anda, säger Emma Sabel på Teknikföretagen.

Första säsongen av Therese testar teknik kom i början av året och har nu setts närmare 1,4 miljoner gånger.

Att fortsätta samarbetet med Therese Lindgren var en självklarhet för Teknikföretagen. Genom Therese når man fram till precis rätt målgrupp; unga tjejer som snart ska välja gymnasieprogram.

– Therese har över 460 000 prenumeranter på youtube, det är en hel generation unga tjejer. Hon är deras virtuella storasyster och de lyssnar verkligen på henne och värdesätter hennes rekommendationer. Hon har en examen i informatik, har pluggat systemutveckling och jobbat med IT vilket gör henne till en mycket bra talesperson vad gäller digitalisering och programmering, säger Emma Sabel.

– Responsen har varit över mina förväntningar, den har varit uteslutande positiv. Mina tittare har längtat efter en ny säsong! Jag vet också att miniserien idag är ett återkommande inslag i undervisningen i olika skolor, vilket är fantastiskt roligt, säger Therese Lindgren själv och fortsätter:

– Mina tittare älskar mina videor jag gjort tillsammans med Teknikföretagen, de har verkligen varit ett uppskattat inslag på min Youtubekanal som mina tittare varit väldigt engagerade kring och längtat efter. Dessutom är samarbetet och dess budskap någonting som ligger mig varmt om hjärtat. Jag älskar teknik och hoppas att fler får upp intresset för teknik och att jag på ett kreativt sätt kan ge mina tittare ett hum om vilka yrkes- och karriärmöjligheter branschen erbjuder.

Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=paQWEH0iNfY​

De två andra avsnitten släpps 18 november och 9 december.

För mer information vänligen kontakta:

Anna Lööf, pressekreterare, 0725-232580