Unikt samarbete för bättre matchning mellan studenter och arbetsgivare

Datum: Torsdag 21 jan 2016, kl. 13:00-15:00
Plats: Saco, Lilla Nygatan 14, Stockholm

Nu startar vårterminen i högskolan. För många studenter är det den sista före examen. Men en av tre kommer inte att hitta ett kvalificerat arbete. Samtidigt riktar svenska företag blicken utomlands för att hitta rätt kompetens. Varför fungerar inte matchningen mot arbetsmarknaden bättre? Nu möts studenter och arbetsgivare i ett unikt samarbete kring frågan.

Den 21 januari släpper Saco studentråd och Teknikföretagen en lösningsorienterad rapport som visar att behovet av en förbättrad arbetsanknytning under studietiden är stort. Kontakten mellan studenter och arbetsgivare måste helt enkelt öka.
Välkommen till ett samtal mellan politiker, studenter, rektorer och företag om hur kopplingen mellan arbetsliv och studietid kan stärkas för att på så sätt bidra till en bättre matchning på arbetsmarknaden.

13:00 Välkomstord

13:05 Presentation av rapporten

13:20 Vilka åtgärder krävs för att få till en bättre arbetsanknytning?
Jens Schollin, rektor, Örebro Universitet
Markus Danell, verksamhetschef, Sustainergies
Anna Johansson, rapportförfattare
Magnus Grenfeldt, chef R&D, Infinera

14:00 Hur ser den politiska vägen framåt ut?
Jennie Nilsson (S), ordförande i näringsutskottet
Ida Drougge (M), ledamot i utbildningsutskottet

14:30 Fika och mingel

Anmälan: kontakta annika.sandberg@saco.se.

Presskontakt:
Kristin Öster (Saco studentråd), 070 712 70 41 eller kristin.oster@saco.se
Per Fagrell (Teknikföretagen), 08-782 09 86 eller per.fagrell@teknikforetagen.se

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3500 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.