Föredrag om japansk affärskultur - spelindustri, Hello Kitty och love hotels?

Report this content

I en bransch där Asien och dess affärstraditioner, nya så väl som traditionella, är på väg att dominera är de flesta av oss dåligt rustade för att möta asiatisk affärskultur. Michael Stenmark ger en inblick i den värld där han i många år levt och rest i a­ffärer och byggt långsiktiga relationer. Föredraget äger rum på ideon Agora i Lund, fredag 25/5 kl 14-16. Observera att föredraget hålls på engelska.

Det handlar om pokemon-flygplan, märkliga skyskrapebyggen, varför japaner gifter sig i Hello Kitt‑y world och hur man får bankomater att vara roliga och kamratliga. Michael Stenmark förklarar varför industrin växt fram just i Japan och på vilket sätt den skiljer sig från motsvarande industrier i Europa och USA. Detta exempliferas med företag och byråer från det sprudlande Tokyo. Character business omsätter mer än 160 miljarder dollar varje år på en global scen, och trots det nästan är okänd i som genre i väst. Det är en svindlande värld som målas upp med aff­ärsmän och kreatörer som hand i hand skapar multinationella miljardvinster.

Efter att, i a­ffärer rörande spelindustrin, rest till och från Japan i över 15 års tid och efter sin tid som boendes i Bejing i början av 2000-talet (då den expansiva kinesiska spelindustrin växte fram) har Michael Stenmark en personlig relation och mycket erfarenheter och anekdoter att dela med sig utav. Det handlar om en för Japan, djup förståelse för de mjuka värdena, om en grundmurad tro på kvalité och om att skapa långsiktiga och djupa relationer till sina slutkunder, baserat på hjärta och känslor.

Michael Stenmark är barnboksförfattare och illustratör, konceptutvecklare och inspiratör, storyteller och fundraiser.
Efter över 26 år i spelindustrin kan Michael Stenmark se tillbaka på pionjäråren då spelindustrin föddes och formades, och den långa resan till dagens familjeanpassade hemunderhållningskonsoler och globala onlinespel.

”En stor del av mitt yrke har bestått av att skapa och paketera koncept för spel, böcker, leksaker, media och med det resa världen över för att sälja in dessa mot riskapitalister, spelföretag, teknikutvecklare, film och TV industri och alla upptänkliga samarbetespartners.”

Han lyckades få 4,3 miljoner användare i över 140 länder för onlinespelet ”Spine World”, TV4:as barnspel Loophole, klassiska (fysiska) spel sålda i mer än 50 länder, leksaker, DVD-filmer, böcker och serier sålda över en hel värld och många spännande uppdrag i Kina, Japan och USA. Senaste affären är e-boken om Arga Katten som säljs i flera länder.

Michael Stenmark bor idag vid Mälarens södra strand. Hans ateljé där är välbesökt av författare, riskapitalister, artister, konstnärer, kreatörer och entreprenörer. Han samlar på dinosaurie-modeller, ångmaskiner och rymdskepp. Han är också en stor samlare av framförallt franska och japanska tecknade serier och är en stadigt återkommande gäst på seriemässor i Tokyo, Grenoble och San Diego. Michael är en flitig föreläsare. Hans föreläsningar och publik varierar från elever på dagens många spel- och designskolor i Sverige, Kina och USA, till designseminarier i Reykjavik och Tokyos IT mässor och affärstoppar som så chefer för Honda, Sony, ADK, Nintendo och liknande företag. Han är en ständigt återkommande gäst på SIME-konferensen i Stockholm och har föreläst på otaliga företagsevent.  Nu kommer han till Teknopol och Mobile Heights Business Center.

petronella.warg@teknopol.se

Tel. 46 (0)46 286 87 47

Mobile: 46 733 424 923

Teknopol erbjuder gratis affärsrådgivning till tidiga, innovativa affärsidéer med tillväxtpotential. Vi finns till för dig som är forskare, innovatör och/eller entreprenör och som vill ha professionella råd om hur du ska gå till väga för att patentera (eller inte), utveckla, producera, marknadsföra och sälja din idé. Vår målsättning är att påskynda din resa från idé till stabil framgång på internationell marknad och vi kan råda dig inom allt från patent och aktieägaravtal till marknadsstrategi och rekryteringsfrågor. Teknopol driver branschspecifika acceleratorer, Cleantech inn Sweden och Mobile Heights Business Center.