• Teknopol AB/

Nya idéer för samarbete mellan privata och offentliga aktörer skapar tillväxt i Mobile Heights Business Centre

Report this content

Att med högt tempo skapa fler livskraftiga tillväxtföretag i regionen, bland annat genom att koppla ihop entreprenörer med innovationer i näringslivets byrålådor och med kompetens på marknaden, inledningsvis inom ICT, var grundidén. Med enade resurser i form av nätverk, finanser och kompetens skapades plattformen som ska påskynda utveckling av nya företag. Nu har Teknopol AB, Region Skåne och andra aktörer lagt grunden för pilotprojektet - Mobile Heights Business Centre.

Plattformen utgörs av olika privata och offentliga aktörer i en unik samverkan. Aktörerna bidrar med sina specifika resurser vid olika faser av affärsutvecklingsprocessen, för att till exempel korta vägen till finansiering, hitta rätt kompetenser till teamet och erbjuda tillgång till den kunskapsbank som näringslivets forskare har. Med den grundidén kan upplägget appliceras även på andra branscher.

För Mobile Heights, som avser att etablera södra Sverige som internationellt ledande region inom forskning, innovation och entreprenörskap inom mobil kommunikation och dess hela värdekedja, är ett eget business centre helt i enlighet med deras mål:

Lars Tilly, Forskningschef Ericsson i Lund och vice ordförande Mobile Heights:
- En av framgångsfaktorerna för Mobile Heights är just att initiera nya kunskapsföretag inom trådlös kommunikation genom att på olika sätt sänka ribban för innovation och realisering av forskningsresultat.
- Inom Mobile Heights Business Center vill vi göra detta genom att ställa Mobile Heights nätverk av akademiska forskare och experter från deltagande företag till förfogande som bollplank och rådgivare.
- Vi tittar också in i möjligheterna att erbjuda licensiering på förmånliga villkor av patent och IPR från deltagande företag som inte har kommersialiserats t.ex. på grund av att de ligger utanför den centrala kärnverksamheten för respektive företag.

Lennart Svensson, avdelningschef Region Skåne Näringslivsutveckling och ordförande för plattformen:
- Vi vet om att det finns många bra och kommersialiserbara innovationer hos företagen i regionen. Innovationer som i dagsläget ”lagts på hyllan” för att företagen själva inte har råd att utveckla dem, att produkten inte tillhör kärnverksamheten eller andra liknade orsaker. Genom att kombinera dessa inlåsta innovationer med riskkapital och välutbildad arbetskraft som blivit tillgänglig tack vare en rörligare arbetsmarknad skapar vi en grogrund för nya, starka företag i Skåne.
- Det finns en stark vilja att hitta ny former för samarbete. Vid samma bord sitter nu näringslivet, regionerna och viktiga aktörer som Trygghetsrådet och Arbetsförmedlingen. Vi för nu konstruktiva diskussioner kring hur vi genom att kombinera de instrument som Trygghetsrådet och Arbetsförmedlingen har i sina händer kan göra den viktiga kompetensen tillgänglig i de nya teamen. Jag upplever att en stor prestigelöshet och en mycket god samarbetsanda.
- Förhoppningen är att arbetssättet vi använder i pilotprojektet ska inspirera och utgöra ett gott exempel. Kan andra orter och regioner dra nytta av våra erfarenheter för att skapa fler företag och tillväxt är det ju bara bra, säger Lennart Svensson.

Marianne Larsson, affärsutvecklare Teknopol AB och projektledare för plattformen:
- Det här är en unik samverkan som skapades för att bygga en plattform för Mobile Heights Business Centre, men som också innebär att enorma möjligheter öppnar sig även för affärsutveckling inom andra branscher.
- Det här är ett bevis för att Sverige börjar bli bättre på tillväxt, fler aktörer är öppna för samverkan och nå gemensamma mål. Det kräver rätt människor på rätt poster, med mod och beslutskraft. Det har vi runt det här bordet.
- Vi har stora förväntningar vilket avspeglar sig i de satta målen – men med alla relevanta aktörer överens och resultatinriktade för att åstadkomma positiv förändring för regionen och dess invånare, har jag all anledning att tro att vi lyckas, avslutar Marianne Larsson.

FAKTA Mobile Heights Business Centre Pilot Action
Övergripande mål för piloten satta till feb 2011
• 10 nya livskraftiga företag
o Positivt kassaflöde
o Potential > 100 MSEK (omsättning per år)
o Intäkter år 3 (budget) > 10 MSEK
• Etablerad funktion för löpande utveckling av tillväxtföretag, inkl finansiering av funktionen
• Ytterligare 5 (prel) näringslivsaktörer knutna till Mobile Heights

Samarbetsplattformen, Tillväxt Arena Syd utgörs av
Region Skåne, Region Blekinge, Vinnova, Innovationsbron, Teknopol AB, Trygghetsrådet, Arbetsförmedlingen, Connect Skåne samt i pilotprojektet Mobile Heights i samarbete med Öresund IT.

Aktörernas intressen
Att skapa tillväxt och sysselsättning i nya livskraftiga företag genom att gemensamt ta tillvarata näringslivets innovationer och den rörliga kompetensen på arbetsmarknaden.